Menu
MATKAVIIKKO
  • Etusivu
  • Mediatiedot
  • Tietoa meistä
MATKAVIIKKO

Airbus rahoittaa tutkimusta vetypolttokennojen käytöstä matkustajakoneissa

Posted on 3.9.201421.1.2019 by Eero Havia

Yhteistyökumppanina Etelä-Afrikan National Aerospace Centre ja HySA

Airbus ja Etelä-Afrikan National Aerospace Centre rahoittavat Hydrogen South African (HySA) tutkimusta polttokennojen käytöstä matkustajakoneissa. Kolmivuotisen hankkeen tavoitteena on vähentää ilmailun ympäristövaikutuksia ja vähentää lentämisen kustannuksia.

Ilmailussa kysyntä kaksinkertaistuu aina 15 vuoden välein, minkä takia alalla tarvitaan miltei 30 000 uutta yli 100 paikan lentokonetta vuoteen 2032 mennessä. Polttoaineen korkea hinta ja sitoutuminen hiilidioksidipäästöjen puolittamiseen vuoteen 2050 mennessä saavat alan etsimään vaihtoehtoja fossiilisille polttoaineille.

Airbusin mielestä vetypolttokennot voivat korvata tulevaisuudessa apumoottoreina käytettävät kaasuturbiinimoottorit, joilla tuotetaan sähköä ja lämpöä lentokoneen ollessa maassa. Apumoottori on ollut käytännössä kaikissa matkustajakoneissa jo 1950-luvulta lähtien.

HySA Systemsin johtaja professori Bruno G. Pollet sanoo, että ”vaikka maaliikennevälineissä käytettävä polttokennoteknologia on edistynyt nopeasti, tämä uusi tutkimus pyrkii keräämään tietoa siitä, miten vetypolttokennot toimivat lentokoneen elinkaaren yli, vaikeissa ja nopeasti muuttuvissa ilmasto- ja ympäristöolosuhteissa”.

Polttokennot ovat päästöttömiä ja hiljaisia. Tämän lisäksi niiden avulla voidaan vähentää lentokoneen kokonaispainoa, mikä auttaa pienentämään polttoaineen kulutusta, hiilidioksidipäästöjä ja koneen käyttökuluja.

Polttokennoista saadaan sivutuotteena vettä käytettäväksi lentokoneessa. Lisäksi ne voivat tuottaa suojakaasua, joka auttaa vähentämään polttoainetankkien syttymisherkkyyttä ja tukahduttamaan mahdollisia tulipaloja lastitilassa.

Polttokennot vaativat perinteisiä apumoottoreita vähemmän ylläpitoa, koska niissä ei ole liikkuvia osia. Niillä voidaan mahdollisesti korvata painavia akkuja ja perinteisiä polttoainetankkien suojausjärjestelmiä, jolloin ne auttaisivat keventämään konetta ja vähentämään polttoaineen kulutusta.

Airbus on jo tehnyt testilentoja, joilla polttokennoilla on tuotettu sähköä yksittäisiä turvasyöttöjärjestelmiä. Polttokennot eivät kuitenkaan vielä ole sillä tasolla, että kokonaisia sähköjärjestelmiä voitaisiin korvata niillä. HySAn hankkeessa tutkitaan polttokennojen suorituskykyyn ja vanhenemiseen vaikuttavia tekijöitä ja selvitetään, miten polttokennoja voidaan käyttää lentokoneissa.

Vastaa Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aamukahvit

Uusimmat artikkelit

  • Finnair peruu noin 110 lentoa IAU:n työtaistelutoimien takia 19. toukokuuta 18.5.2025
  • Matka 2026 messuja valmistellaan jo 17.5.2025
  • IAU:n lakko vaikeuttaa taas tuhansien lentomatkoja – koko matkailualan klusteri kärsii tilanteesta 16.5.2025
  • Qatar Airways julkisti historiallisen diilin: hankkii jopa 210 Boeing-laajarunkokonetta 15.5.2025
  • Uumen Hotels tuo budjettimajoituskapasiteettia Tampereen Finlaysonin alueelle 14.5.2025

Arkistot

Kategoriat

  • Kotimaan matkailu
  • Laivaliikenne
  • Lentoliikenne
  • Liikematkustus
  • Majoitus
  • Matkamessut
  • Muut aiheet
  • SMAL
  • Vapaa-ajan matkailu

Yhteistyössä:

FBTA
© 2025 Matkaviikko Kustannus