”Erittäin suurten kappaleiden kuljetukseen”
Airbus on päättänyt kehittää ja valmistaa viisi uutta Beluga-rahtikonetta. Päätöksen taustalla on uusien A350 XWB -koneiden ja muiden lentokoneiden tuotantotahdin kiihtyminen.
Uusi Beluga rakennetaan A330-lentokoneen pohjalle. Siinä käytetään laajasti jo olemassa olevia komponentteja ja laitteita. Muun muassa omaleimainen laskettu ohjaamo, rahtitila ja koneen perä suunnitellaan uudestaan. Nykyinen Beluga-kalusto perustuu A300-konemalliin.
Ensimmäinen uusista Beluga-koneista tulee liikenteeseen vuoden 2019 puolivälissä. Uusia Beluga-koneita käytetään rinnan nykyisten kanssa, jotka siirretään asteittain eläkkeelle vuoteen 2025 mennessä.
Airbus on jo käynnistänyt Fly 10000 -hankkeen, jolla tähdätään nykyisten Beluga-koneiden kapasiteetin kaksinkertaistamiseen vuoteen 2017 mennessä. Nykyinen kapasiteetti ei kuitenkaan riitä kattamaan uusien lentokoneiden tuotannon tarpeita.
Beluga on Airbusin ainutlaatuinen väline lentokoneiden erittäin suurten komponenttien kuljettamiseen Euroopassa sijaitsevien eri tuotantolaitosten välillä. Tällaisten koneen osien joustava kuljettaminen lyhyellä toimitusajalla on yksi Airbusin tuotannon kulmakivistä.