Yli 10 000 matkustajakonetta vaihdetaan uusiin vähän polttoainetta kuluttaviin malleihin
Airbusin uusimman markkinakatsauksen mukaan vuosina 2012-2031 tarvitaan noin 28 200 yli 100 paikan matkustajalentokonetta sekä rahtilentokonetta. Ennusteen mukaan uusien lentokoneiden toimitukset jatkavat edelleen kasvuaan. Koneiden arvo on lähes 4 biljoonaa dollaria. Koneista yli 27 350 on matkustajakoneita, joiden arvo on 3,7 biljoonaa dollaria.
Matkustajaliikenne kasvaa keskimäärin 4,7 prosentin vuosivauhtia seuraavan 20 vuoden aikana. Tällä jaksolla noin 10 350 lentokonetta korvataan uusilla, tehokkailla malleilla. Vuoteen 2031 mennessä matkustajakoneiden määrä maailmassa on noussut 110 prosentilla nykyisestä hieman yli 15 550:stä yli 32 550:een. Saman jakson aikana maailman rahtikoneiden määrä miltei kaksinkertaistuu 1 600:sta 3 000:een.
Kehittyvät taloudet vastaavat yli puolesta liikenteen kasvusta seuraavana 20 vuotena. Kaupungistuminen ja keskiluokan kaksinkertaistuminen viiteen miljardiin ihmiseen edistävät kasvua. Vuoteen 2031 mennessä megakaupunkien määrä yli kaksinkertaistuu 92:een. Yli 90 prosenttia liikenteestä kulkee niiden välillä tai kautta.
”Kansainvälinen liikenne kasvaa, mutta vuoteen 2031 mennessä neljä maailman suurimmista liikennevirroista on täysin kotimaisia – Yhdysvalloissa, Kiinassa, Länsi-Euroopassa ja Intiassa – ja ne vastaavat kolmannesta koko maailman liikenteestä”, Airbusin asiakastoimintojen johtaja John Leahy sanoo.
”Ennusteemme mukaan Kiinan sisäinen matkustajaliikenne kasvaa kahdessakymmenessä vuodessa Yhdysvaltojen sisäistä liikennettä suuremmaksi ja nousee ykköseksi. Lentoliikenne ei ole välttämätöntä vain kansainväliselle kaupalle, vaan myös kotimaisille kansantalouksille.”
Ennusteen mukaan kaikista uusista lentokoneista 35 prosenttia toimitetaan Aasian-Tyynenmeren alueelle. Seuraavina tulevat Eurooppa ja Pohjois-Amerikka, joihin molempiin menee 21 prosenttia koneista. Lentokoneiden arvolla mitattuna suurin yksittäinen markkina on Kiina, jota seuraavat Yhdysvallat, Yhdistyneet arabiemiirikunnat ja Intia.
A380:n kaltaisia, erittäin suuria lentokoneita on vuoteen 2031 mennessä toimitettu yli 1 700. Koneiden arvo on 600 miljardia dollaria. Näistä yli 1 330 on matkustajakoneita, joiden arvo on noin 500 miljardia dollaria (13 prosenttia toimitusten arvosta, 5 prosenttia toimitettujen koneiden määrästä). Kysyntä näille suurille koneille on suurin Aasian-Tyynenmeren alueella. Seuraavina tulevat Lähi-itä (23 prosenttia) ja Eurooppa (19 prosenttia).
Uusia A330:n ja A350 XWB:n kaltaisia laajarunkoisia matkustaja- ja rahtikoneita toimitetaan jaksolla noin 6 970 kappaletta. Koneiden arvo on noin 1,7 biljoonaa dollaria. Matkustajakoneiden osuus toimituksista on 6 500 konetta (44 prosenttia toimitusten arvosta, 24 prosenttia toimitettujen koneiden määrästä). Suurimmat markkinat näille koneille ovat Aasian-Tyynenmeren alue (46 prosenttia), Eurooppa (17 prosenttia) ja Pohjois-Amerikka (13 prosenttia).
Seuraavan 20 vuoden aikana yli toimitetaan yli 19 500 kapearunkokonetta, joiden arvo on 1,6 biljoonaa dollaria (43 prosenttia toimitusten arvosta, 71 prosenttia toimitettujen koneiden määrästä). Kolmannes koneista menee Aasian-Tyynenmeren alueelle. Seuraavaksi suurimmat markkinat ovat Pohjois-Amerikka (25 prosenttia) ja Eurooppa (22 prosenttia). Noin 30 prosenttia kaikista koneista tässä luokassa toimitetaan halpalentoyhtiöille.
Airbusin globaali markkinaennuste analysoi maailman ilmaisun kehittymistä. Sen tuloksissa näkyvät 300 matkustaja- ja rahtiliikennevirtaa sekä vuosittaiset muutokset maailman lentoyhtiöiden kalustossa. Analysoitaviin yhtiöihin sisältyy miltei 750 matkustajalentoyhtiötä ja 190 rahtiyhtiötä. Ennuste kattaa kysynnän pienistä alueellista liikennettä palvelevista koneista aina markkinoiden suurimpaan A380-lentokoneeseen saakka.
(EH)