Koneista yhä tehokkaampia, puhtaampia ja hiljaisempia
Airbus on saanut GreenTec 2013 -palkinnon ilmailu-sarjassa tutkimuksestaan polttokennoteknologian integroimiseksi vaihtoehtoisen energialähteenä kaupallisiin lentokoneisiin. Tutkimuksessa on selvitetty APU -moottorin ja ilmakäyttöisen generaattorin (RAT) korvaamista monikäyttöisellä polttokennolla.
”Airbus on aina ollut etulinjassa vähentääkseen ilmailun ympäristövaikutuksia ja investoi noin kaksi miljardia euroa vuodessa tutkimukseen ja kehitykseen lentokoneiden suorituskyvyn parantamiseksi. Nykynäkymien mukaan saavutamme ilmailualan lyhyen aikavälin ympäristötavoitteet, joihin sisältyy kestävä, hiilineutraalikasvu vuodesta 2020”, sanoo Airbusin toimitusjohtaja Günter Butschek.
”Polttokennot ovat yksi lupaavimpia teknologioita, joilla saamme lentokoneistamme selvästi entistä tehokkaampi, puhtaampia ja hiljaisempia.”
Polttokenno on sähkökemiallinen laite, joka tuottaa sähköä yhdistämällä vetyä happeen. Prosessin ainoat sivutuotteet ovat vesi, lämpö ja inertti kaasu, joka on pääasiassa typpeä. Airbusin polttokennotutkimus pyrkii tekemään polttokennoista monikäyttöisiä, jolloin ei hyödynnetä vain niistä saatavaa sähköä vaan myös sivutuotteita.
Tuotettua sähköä voivat käyttää lentokoneen järjestelmät, mutta sitä voidaan myös hyödyntää moottoreiden käynnistyksessä ja päästöttömissä maatoiminnoissa lentokentillä. Typellä voidaan korvata yleiset halonipohjaiset sammutusjärjestelmät lastiruumassa, ja sitä voidaan käyttää suojakaasuna polttoainetankeissa. Vesi voidaan taas viedä lentokoneen vesijärjestelmään.
Polttokennon etuihin kuuluu myös lentokoneen painon pieneneminen, mikä auttaa vähentämään polttoaineen kulutusta ja siten päästöjä. Lisäksi polttokenno vähentää melua ja päästöä lentokentillä.
GreenTec-palkinto kuuluu Euroopan tärkeimpiin ympäristö- ja liiketoimintapalkintoihin. Palkintoja jaetaan vuosittain ympäristöhankkeille ja -teknologioille. Palkintolautakuntaan kuuluu tekniikan, talouden ja median asiantuntijoita.
Airbus työskentelee jatkuvasti vähentääkseen ympäristövaikutuksiaan. Sen tutkimushankkeisiin kuuluvat uusien, polttoainetehokkaiden lentokoneiden kehitys, kumppanuudet vaihtoehtoisten polttoaineiden kaupallistamiseksi, sekä nykyistä tehokkaampien lentoliikenteen hallintajärjestelmien kehittämiseen osallistuminen.
(EH)