ROPS tulee vakiona A350 XWB-koneisiin
Yhdysvaltain ilmailuviranomainen on sertifioinut Airbusin ROPS-teknologian (Runway Overrun Prevention System), joka auttaa vähentämään ulosajoja kiitotieltä koneen laskeutuessa. Ensimmäinen ROPS-järjestelmän sisältävä A319-lentokone on toimitettu American Airlinesille.
Suuri osa matkustajakoneiden onnettomuuksista on ulosajoja kiitotieltä. Airbusin patentoima ROPS laskee tarvittavat laskeutumis- ja pysähtymisetäisyydet ja vertaa niitä tosiaikaisesti laskuun käytettävissä olevaan matkaan. Laskuissa otetaan huomioon muun muassa kiitotien kunto ja sijainti sekä sää.
Järjestelmä varoittaa lentäjiä tarvittaessa ja auttaa tekemään päätöksen laskeutumisen keskeyttämisestä uutta yritystä varten sekä eri jarrutuskeinojen oikea-aikaisesta käytöstä laskeutumisen jälkeen.
ROPS sai hyväksynnän Euroopan lentoturvallisuusvirastolta (EASA) lokakuussa 2009 käytettäväksi A380-koneessa.
Vuonna 2011 Yhdysvaltain liikenneturvallisuusviranomainen (National Transportation Safety Board) suositteli ilmailuviranomaiselle, että se ”pyrkisi aktiivisesti kehittämään teknologiaa lentokone- ja lentokone-elektroniikkavalmistajien kanssa ulosajojen vähentämiseksi tai poistamiseksi ja teknologian kehittämisen jälkeen vaatisi sen asennusta”.
Uuteen A350 XWB -malliin ROPS tulee vakiona. Airbus tekee töitä mahdollistaakseen ROPS-järjestelmän käytön myös muiden valmistajien lentokoneissa.
Turvallisuuden parantamisen lisäksi ROPS merkitsee myös säästöjä lentoyhtiöille, sillä sen ansiosta vakuutusmaksut pienenevät.