Menu
MATKAVIIKKO
  • Etusivu
  • Mediatiedot
  • Tietoa meistä
MATKAVIIKKO

Airpro vakuuttelee, ettei IAU:n ja SLSY:n työtaistelulla ole suurta vaikutusta

Posted on 13.4.201521.1.2019 by Eero Havia

”Airpron työehtosopimus turvaa lentoliikenteen kilpailukykyä ja työllistää”

Ilmailualan Unioni IAU sekä Suomen Lentoemäntä- ja Stuerttiyhdistys SLSY ovat esittäneet toteuttavansa 14.‒15.4. Airpro-konserniin kohdistuvia työtaistelutoimia.

”Koska kyseisillä järjestöillä on Airprossa vain joitakin jäseniä, työtaisteluiden ei odoteta vaikuttavan Airpron lentoyhtiöille tuottamiin palveluihin. Yhtiö pyrkii poikkeusjärjestelyjen avulla turvamaan palveluidensa toimivuuden työtaistelutoimista huolimatta”, kerrotaan Airprosta.

IAU:n ja SLSY:n pyrkimyksenä on, että lentoyhtiöille ja lentoasemille palveluita tuottava Airpro Oy siirtyisi soveltamaan IAU:n ja SLSY:n työehtosopimuksia Airpron yrityskohtaisen työehtosopimuksen sijaan. Airpro Oy noudattaa yrityskohtaista työehtosopimusta, joka sillä on ollut voimassa vuodesta 1996.

”IAU tai SLSY eivät ole osapuolena Airpron työehtosopimuksessa, jota sen on työehtosopimuslain nojalla noudatettava. Tästä syystä pidämme perusteettomana IAU:n ja SLSY:n tavoitetta laajentaa niiden työehtosopimusten noudattamista Airpro Oy:öön”, Airpron toimitusjohtaja Janne Hattula sanoo.

IAU ja SLSY ovat epäonnistuneet aiemmissa työtaisteluissaan, koska Airprossa kyseisillä järjestöillä on vain vähän jäseniä ja lakkoilijoiden määrä on näin ollen jäänyt yksittäisiin henkilöihin. Vaikka Airpron työntekijät ovat järjestäytyneet muihin liittoihin, IAU ja SLSY pyrkivät laajoilla kansainvälisiä lentoyhtiöitä haittaavilla myötätuntolakoillaan jatkamaan yhtiön painostusta.

JHL:n ja Pardian kanssa solmitun Airpro Oy:n työehtosopimuksen etu on ennen kaikkea se, että sopimus mahdollistaa työtehtävien joustavan yhdistämisen yhdeksi työnkuvaksi, ja siten se luo edellytykset moniosaajamallilla toimimiseen. Ilman laajoja työnkuvia palveluiden tuottaminen lentoyhtiöille ja lentoasemille ei olisi mahdollista esimerkiksi vähäliikenteisillä kentillä maakunnissa.

”Laajasti käytössä olevan moniosaajamallin romuttaminen veisi Suomelta saman tien yhden lentoliikenteen valteista ja pohjan palveluiden tuottamiselta vähäliikenteisillä maakuntakentillä. Pitkällä tähtäimellä pelkästään viipaloituihin ja kapeisiin työnkuviin siirtymisellä olisi kielteinen vaikutus myös Helsinki-Vantaan kilpailukyvyn kehittymiseen kilpailussa muiden hubien kanssa”, Hattula sanoo.

”Airpro Oy:n joustava työskentelymalli tukee osaltaan lentoliikenteen kilpailukykyä ja on mahdollistanut lentoliikenteen eri puolilla Suomea. Samalla olemme voineet tarjota sen ansiosta kokoaikaista työtä monelle palvelualan ammattilaiselle ympäri maan, hyvinkin muiden palvelualojen kanssa kilpailevalla ansiotasolla. Airprolla on työnantajana vetovoimaa ”, Hattula toteaa.

Vastaa Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aamukahvit

Uusimmat artikkelit

  • Finnairin matkustamohenkilöstön työehtoihin neuvottelutulos 19.5.2025
  • Finnair peruu noin 110 lentoa IAU:n työtaistelutoimien takia 19. toukokuuta 18.5.2025
  • Matka 2026 messuja valmistellaan jo 17.5.2025
  • IAU:n lakko vaikeuttaa taas tuhansien lentomatkoja – koko matkailualan klusteri kärsii tilanteesta 16.5.2025
  • Qatar Airways julkisti historiallisen diilin: hankkii jopa 210 Boeing-laajarunkokonetta 15.5.2025

Arkistot

Kategoriat

  • Kotimaan matkailu
  • Laivaliikenne
  • Lentoliikenne
  • Liikematkustus
  • Majoitus
  • Matkamessut
  • Muut aiheet
  • SMAL
  • Vapaa-ajan matkailu

Yhteistyössä:

FBTA
© 2025 Matkaviikko Kustannus