Lentoliikennealaa uhkaa maanantaina 6.3. lakko
Henkilöstön palkat ovat nousseet Airpro Oy:ssa palvelualan parhaimmistoon myös vuonna 2016. Airpron henkilöstön ansiot kohosivat viime vuonna 3,6 prosenttia eli selvästi yli yleisen kilpailukykysopimuksen linjan.
Airprossa vakituisen kokoaikaisen työntekijän keskiansio oli viime vuonna 2700 euroa kuukaudessa. Laajalla moniosaajan työnkuvalla keskiansio kohosi yli 3000 euroon kuukaudessa.
Airpron palvelualan ammattilaisten ansiot ylittävät EK:n ansiotasovertailun mukaan muun muassa kiinteistönhoitajien, matkailu- ja ravintolapalvelujen, kaupanalan varastotyöntekijöiden ja kaupanalan työntekijöiden ansiotason. Kuntatyönantajien ansiovertailun mukaan Airpron taso on kilpailukykyinen myös terveydenhuollon hoitotyöhön verrattuna.
”Airpron ansiotaso on myös korkeampi kuin vartiointialan työehtosopimuksessa, joita kilpailijamme turvatarkastustehtävissä pääasiallisesti käyttävät. On esitetty, että myös Airpron tulisi noudattaa vartiointialan työehtoja, vaikka ne johtaisivat henkilöstöllämme kokonaisuutenaan heikompaan ansiotasoon sekä esimerkiksi vapaapäivien toivominen ja rytmitys muuttuisi työehtojen rakenteiden takia jäykemmäksi”, toteaa Airpron toimitusjohtaja Janne Hattula.
Airpro työllistää koko Suomessa – etenkin nuoria
Airpro työllistää 16 lentoasemalla eri puolella Suomea noin 1300 henkilöä. Henkilöstön keski-ikä yhtiössä on 32 vuotta, Helsinki-Vantaalla selvästi alle. Airpro kouluttaa työntekijänsä sekä tarjoaa pysyviä ja kokoaikaisia työsuhteita. Tulevana kesänä yhtiö palkkaa myös noin 150 kesätyöntekijää. Airpron houkuttavuus työnantajana on ollut viime aikoina kasvussa, sillä sen tarjoamia työpaikkoja hakee entistä useampi.
Airprolla on tarve säilyttää kilpailukykynsä työnantajana kilpailussa palvelualan työntekijöistä. Tästä syystä yhtiössä on käytössä muun muassa tulospalkkausmalli, jonka odotetaan tuottavan häiriöttömän ja tuloksellisen toiminnan ansiosta vuodelta 2016 paremmin kuin koskaan aiemmin.
Airpro kertoo tuoneensa alalle uuden tavan toimia.
Yhtiön liiketoimintamalli on kansainvälisestikin ainutlaatuinen. Airpro tuottaa laajan valikoiman lentoliikenteen tarvitsemia palveluja yhteensä yli sadalle yritysasiakkaalle. Asiakkaiden joukossa on muun muassa lentoyhtiöitä ja lentoasemia.
Airpron henkilöstöstä isolla osalla on laaja työnkuva, johon voi sisältyä niin lentoasemille kuin lentoyhtiöille tuotettavia palveluja. Muun muassa Helsinki-Vantaan lentoasemalla maahuolintatöitä tekevistä ammattilaisista suurin osa tekee tehtäviä yli alalla perinteisten liiketoimintarajojen. Muihin tehtäviin näillä ammattilaisilla kuuluu esimerkiksi turvatarkastuksia, avustettavien matkustajien saattoja tai matkatavarakärryjen logistiikkaa. Perinteisiä lentoyhtiöille tuotettavia maahuolintatehtäviä ovat muun muassa lähtöporttitehtävät ja lentokoneiden kuormaus.
”Meille tämä tarkoittaa myös sitä, että kilpailijoita on eri palvelujen tuottajina runsaasti. Kilpailijoidemme joukossa on useita isoja palvelualan suuryrityksiä, joilla ei ole käytössä perinteisiä lentoliikenteen työehtosopimuksia ja joissa henkilöstön ansiotaso on Airprota matalampi”, Hattula muistuttaa.
Yhdistämällä työnkuvia Airpro on ollut merkittävästi parantamassa Suomen lentoliikenteen palvelujen kustannustehokkuutta ja kilpailukykyä. Tämä on ollut välttämätöntä, sillä lentoliikenteen kilpailun avauduttua 90-luvulla lentolippujen hinnat ovat merkittävästi alentuneet. Lentoliikenteen kaikki toimijat ovat uudistaneet toimintatapojaan ja sopeuttaneet kustannuksiaan. Airpron toimintamalli on samalla mahdollistanut Suomessa lentoliikennettä vähäliikenteisillä ja sesonkiluonteisilla lentoasemilla.
”Suomen halvat lentoasemamaksut ja Airpron tarjoamat tehokkaat lentoliikenteen palvelut ovat yhdessä tukeneet Suomen lentoliikenteen menestystarinaa viime vuosina. Liiketoimintamallimme on tarjonnut isolle määrälle työntekijöitämme kehittyvän työpaikan ja hyvät henkilöstöedut. Emme voi hyväksyä, että joutuisimme romuttamaan nykyisen toimintamallin, palaamaan lakkoilijoiden painostuksesta lentoliikenteessä monopoliaikana syntyneisiin viipaloituihin työnkuviin sekä vaarantamaan näin Suomen lentoliikenteen kasvua ja alan työllisyyttä. Se olisi kuin matkaisi aikakoneella taaksepäin ja lähtisi MM-hiihtoihin vanhoilla puusuksilla”, sanoo Airpron toimitusjohtaja Janne Hattula.
Airprolla on voimassa oleva yrityskohtainen työehtosopimus, joka on solmittu suurta osaa yhtiön työntekijöistä edustavien JHL:n, Pardian ja Pron kanssa. Airprossa on perinteisesti ollut henkilöstöjärjestöjen kanssa hyvä yhdessä sopimisen kulttuuri. Tämä on näkynyt muun muassa siinä, että yhtiössä ei ole ollut työehtosopimuksessa mukana olevien järjestöjen kesken lentomatkustajia häiritseviä työtaisteluita.
”Teemme yhdessä yritysasiakkaidemme ja kumppaneidemme kanssa kaikkemme, että lentoliikennettä vakavasti uhkaavien lakkojen vaikutukset jäisivät mahdollisimman vähäisiksi. Ponnisteluista huolimatta ulkopuolisiin yhtiöihin laajentuvan lakkoilun vaikutukset tulevat valitettavasti näkymään lentoliikenteessä muun muassa viiveinä ja jopa lentojen peruutuksina. Olemme tästä hyvin pahoillamme, sillä tiedämme, että sujuvan lentoliikenteen häiriintymisellä on vakavia vaikutuksia liike-elämälle, yhteiskunnan muille toimijoille ja kotitalouksille. Lakkojen laajentumisen taustalla ulkopuolisiin yrityksiin lienee se, että perjantaina pelkästään Airprohon kohdistunut lakkoilu ei käytännössä vaikuttanut lentoliikenteeseen”, Hattula toteaa.
Lentomatkustajien kannattaa seurata lakkojen vaikutuksista aktiivisesti oman lentoyhtiönsä ja lentoasemayhtiö Finavian tiedottamista.