Palvelut lentoyhtiöille varmistettiin esimiesvoimin
Matkustamohenkilökunnan lakolla 1. huhtikuuta ei ole ollut vaikutuksia Airpro Oy:n tuottamille palveluille. Lakon vaikutuspiirissä olleet muutamat lomalennot Helsinki-Vantaalta ovat lähteneet aikataulunsa mukaisesti. Lakon takia työvuorostaan jäi pois lopulta vain yksi henkilö. Palvelut lentoyhtiöille varmistettiin muun muassa esimiesvoimin.
”On erittäin valitettavaa, että ammattijärjestö, joka ei ole millään tavalla osapuolena työehtosopimuksessamme, pyrkii häiritsemään tärkeän lomakauden alla suomalaisten matkustamista. Lakolla ei tällä kertaa ollut vaikutuksia lentoliikenteelle, mutta epävarmuuden lietsominen järjestöjen välisen keskinäisen kilpailun takia ei ole oikein lentomatkustajia kohtaan. Tällaisilla tempauksilla heikennetään ja jopa vaarannetaan Suomen asemaa kansainvälisessä lentoliikenteessä”, sanoo Airpro Oy:n toimitusjohtaja Janne Hattula.
Airpro Oy on vuonna 1994 perustettu yhtiö, joka tuottaa ns. moniosaajamallilla lentoyhtiöiden ja lentoasemien tarvitsemia lentoliikenteen maapalveluja, turva-, matkustamo- ja asiakaspalveluja. Yhtiön palveluksessa oli vuoden 2014 lopussa yli 1100 henkilöä, ja se toimii yhteensä 18 lentoasemalla tuottaen palveluja yli sadalle yritysasiakkaalle.
Airpron tarjoamien palvelujen ansiosta lentoliikenteen tukipalveluja kyetään tuottamaan tehokkaasti ja laadukkaasti myös vähäliikenteisillä maakuntalentoasemilla. Airpro toimii sekä lentoasemilla maakunnissa että Helsinki-Vantaan lentoasemalla laajasti ns. moniosaajamallilla. Henkilöstö pystyy moniosaajuuden ansiosta tekemään työtehtäviä lentoliikenteen palvelupolun eri vaiheissa suoritettuaan kunkin tehtävän edellyttämät koulutukset.
Airpro noudattaa omaa yrityskohtaista työehtosopimusta, joka Airprolla on ollut voimassa vuodesta 1996 lähtien. Työehtosopimus on neuvoteltu työntekijäjärjestöjen Pardian ja JHL:n sekä työnantajaliitto Paltan välillä, eivätkä esimerkiksi IAU tai SLSY ole osapuolena Airpron työehtosopimuksessa. Airpro noudattaa kaikilta osin toiminnassaan työehtosopimuslainsäädäntöä.
”Yrityksemme ulkopuoliset työntekijäjärjestöt ovat ottaneet joustavan työskentelymallimme silmätikukseen, vaikka se on kehitetty yhdessä henkilöstömme ja sitä edustavien järjestöjen kanssa sekä on kaikilta osin säädösten ja voimassa olevan työehtosopimuksen mukainen. Se on valitettavaa, koska palvelukonseptimme avulla olemme saaneet edistettyä lentoliikenteen kilpailukykyä Suomessa, mahdollistaneet lentoliikenteen myös vähäliikenteisissä kohteissa sekä luoneet Suomeen alalle uusia työpaikkoja. Esimerkiksi matkustamopalvelujen tuottaminen kansainvälisille lentoyhtiöille tuo Suomeen suoraan työtä, koska muussa tapauksessa yhtiöt käyttäisivät todennäköisesti muissa maissa toimivien yritysten palveluja”, Hattula muistuttaa.