”Matkustajan maksettavaksi lisää kustannuksia, vertailu ja läpinäkyvyys kärsivät”
Lufthansa Groupin 2. kesäkuuta 2015 julkistama uusi kaupallinen strategia ja GDS-varauksille sälytettävä 16 euron uusi jakelumaksu on saanut odotetun vastareaktion toimialalla.
Amadeus IT Groupin jakelusta vastaava johtaja Holger Taubmann, Senior VP Distribution, sanoo Amadeuksen uskovan, että toimialan ytimessä on matkustaja. ”Matkustajat haluavat vakautta, läpinäkyvyyttä ja valinnan mahdollisuutta eri kanavien välillä. Me toimimme tässä parhaiten yhdistämällä ja integroimalla alan kaikki toimijat.”
”Nyt Lufthansa on valinnut toisen suunnan. Se rankaisee matkustajia riippuen valitusta ostokanavasta. Matkustajat joutuvat joko maksamaan enemmän samasta palvelusta tai mikäli matkatoimistot ajetaan käyttämään vain Lufthansa Groupin omaa varauskanavaa ja kärsimään ylimääräisiä IT-kuluja, kiertyvät nekin lopulta matkustajien maksettaviksi. Näin matkatoimisto ja/tai kuluttaja joutuvat huonompaan asemaan.”
Uusi toimintamalli tekee vertailusta hankalampaa ja läpinäkyvyys kärsii, koska matkustajien olisi käytävä useissa myyntikanavissa etsiessään parasta saatavilla olevaa hintaa. Lopulta koko toimiala häviää ja kärsii tästä jakelumallista, julistaa Amadeus-johtaja.
Julkilausumansa lopuksi Taubmann vakuuttaa Amadeus IT Groupin pysyvän avoimena kaikkien kumppaniensa ja asiakkaidensa suuntaan voidakseen parhaiten palvella sekä matkustajia että koko matkakaupan toimialaa. (EH)