”Työ- ja vapaa-ajan matkustuksen raja hämärtyy”
Amadeus Finlandin kutsusta täyttyi Glo Meetsin kokoustila Helsingin Kluuvikadulla juuri Itsenäisyyspäivän alla liikematkakaupan ammattilaisista ”eri puolilta tiskiä”: liikematkatoimistojen väkeä, yritysten travel managereita, lentoyhtiöiden edustajia ja muita palvelutuottajia oli paikalla runsaasti.
”Globaali liikematkustus jatkaa kasvuaan. Euroopan kannalta on huono uutinen, että kasvu syntyy Aasiassa, vuonna 2013 jopa 5,4 %:n vuosivauhdilla”, johdatteli Amadeus Finland Oy:n toimitusjohtaja Paula Punkari.
Hän näkee jakelun lentoliikenteen kaupan kulmakivenä. ”Nyt jopa halpalentoyhtiöt Ryanair ja Germanwings sekä Southwest USA:ssa ovat Amadeuksen jakelussa.” Amadeus pyrkii vastaamaan asiakkaidensa haluun yhä sujuvampaa matkustukseen ”ovelta ovelle”.
Finnairin tuore kaupallinen johtaja Juha Järvinen perusteli kuulijoille, miksi suomalaisen liikematkustajan kannattaa valita Finnair, joka on mm. maailman kuudenneksi suurin tuottaja niissä Aasian kohteissa, joihin se lentää. ”Työ- ja vapaa-ajan matkustuksen raja hämärtyy nyt ja tulevaisuudessa samalla tavoin kuin ihmisten työajan ja vapaa-ajan raja on jo hämärtymässä. Yritysten tulee miettiä personoitua suhtautumista työmatkustukseen. Asialla on suuri merkitys työntekijöiden viihtymiseen”, pohti Järvinen. Mobiiliteknologian aikaansaama muutos on valtava.
Joulukuun alussa Finnair julkisti uuden Finnair IOS App -palvelun, joka älylaitteiden avulla kertoo lentomatkustajalle, mitä tulee lentoasemalla seuraavaksi tehdä.
Finnairin uudet, pian käyttöön tulevat A350 XWB -koneet on varustettu WiFi valmiuksin. Ensimmäisinä uutuuskoneet lentävät Helsingistä Shanghaihin, Pekingiin ja Bangkokiin.
Wärtsilän kategory manager ja FBTA:n hallituksen puheenjohtaja Petra Metsola valotti suuren, 70 maassa toimivan liikematka-ostajan matkahallintoa ehkäpä haastavimmillaan. Wärtsilä kun valmistaa mm. dieselvoimaloita sähköntuotantoon seuduille, joilla ei vielä ole sähköä, ts. ei usein myöskään teitä tai muutakaan kehittynyttä infrastruktuuria, hotelleista puhumattakaan.
Lopuksi kansainvälisen Amadeuksen myyntijohtaja Axel Müller valotti eräitä kansainvälisiä avaintrendejä: fiksumpaa liikematkustusta, teknologian suoranaista kehitysräjähdystä, kasvavaa sisältöä, mm. lentoliikenteen moninaiset lisäpalvelut (engl. ancillary services), oikeita teknologia- ja partnerivalintoja kuten tulevaisuuden end-to-end -konsepti, SAP -pilvipalvelut. (EH)