Digimediakisan Grand Prix Arean liikematkampanjalle, Aurinkomatkoille kolme palkintoa
Matkatoimisto Arean ”Krisse ja Arean liikematkat goes to your Kotisivu” -kampanja palkittiin Grand One -digikisan gaalassa pääpalkinnolla Grand Prix’llä. Lisäksi Area voitti sarjan ”Paras B2B-kampanja”. Arean kampanjat ovat DDB:n, Tribal DDB:n, Dagmarin, Inoobin ja Goodmoodin käsialaa.
Aurinkomatkat ja mainostoimisto Skandaali kahmivat kolme voittoa Grand One -kisassa
Markkinointi&Mainonta -lehden ja RE:Median järjestämä Suomen suurin digitaalisen median kilpailu Grand One 2010 oli myös Aurinkomatkojen ja Skandaalin juhlaa. Aurinkomatkat ja Skandaali keräsivät voitot sarjoissa Paras kuluttajille suunnattu palvelu, Paras verkkomainos ja gaalayleisön valinta Kansan ääni.
Palkitut työt ovat osa Aurinkomatkojen johdonmukaista markkinointistrategiaa, jonka punainen lanka on asiakkaiden suosittelu. Siihen Aurinkomatkoilla on hyvät perusteet: asiakaspalautteen mukaan 98 % suosittelee Aurinkomatkoja ja yli 95 % lomakohdettaan (130 000 vastaajaa, 2009).
”Suosittelun teema ei ole uusi. Matkailukokemuksia on jaettu kansakunnan kahvipöydissä jo vuosia. Verkon aikakaudella kuluttajalla on uusia keinoja saada äänensä kuuluville. Tämä korostuu matkailussa, 70-90 % asiakkaista etsii verkosta tietoa ennen ostopäätöstä”, toteaa Aurinkomatkojen kaupallinen johtaja Tuomo Meretniemi.
”Lomamatkaa ostaessa suosittelu on poikkeuksellisen tärkeää, koska lomaan liittyy suuria odotuksia ja sitä on mahdotonta koeajaa”, jatkaa Skandaalin strategiajohtaja Jari Aalto-Setälä
Paras kuluttajille suunnattu palvelu: Loma-apparaatti
Raadin perustelut: Helppokäyttöinen ja strategisesti johdonmukainen palvelu. Palkitsee käyttäjän selkeällä ehdotuksella matkakohteesta ja houkuttelee tutustumaan myös muihin vaihtoehtoihin. Saa kuluttajan käyttämään aikaa tarjottavien palveluiden parissa ja ohjaa koko ajan kohti ostopäätöstä.
Paras verkkomainos ja Kansan Ääni: Päivän sää
Raadin perustelut: Positiivisella tavalla itsestään selvä verkkomainos, jota ei tarvitse selitellä. Onnistuu rakentamaan dialogin mainoksen ja sivuston sisällön välille. Toteutus, jossa mediasuunnittelu ja luova suunnittelu ovat kulkeneet käsi kädessä.
”Aurinkomatkat haluaa jatkossakin luoda yhä paremmat puitteet ja välineet suomalaisille jakaa mielipiteitään matkailusta ja kannustaa suositteluun – siitä hyötyvät kaikki”, summaa Aurinkomatkojen Tuomo Meretniemi.
Grand One -gaalass todettiin, että vuoden kovin juttu oli sosiaalisen median nousu kaupalliseen käyttöön, mikä näkyi myös kilpailun kategorioissa. Ensimmäistä kertaa järjestetty sosiaalisen median hyödyntämisen sarja houkutteli 31 työtä ja yhteisöllisyys oli otettu huomioon muissakin sarjoissa. Kaikkiaan Grand One -kisaan ilmoitettiin tänä vuonna 215 työtä.
M&M:n ja RE: Median järjestämän digimediakilpailun päätuomarina toimi mediatoimisto Mediacomin toimitusjohtaja Ari Ojansivu, joka arvioi, että digimarkkinoinnilla on Suomessa edessään loistava tulevaisuus: töitä väännetään suurella sydämellä ja terveellä ei-kaupallisuudella – ja saadaan silti aikaan tuloksellista jälkeä.
(EH)