Matkustajien turvallisuus puhututtaa yrityksiä
Area tehostaa matkustajien tiedotus- ja tavoitettavuuspalveluitaan yhteistyössä kansainvälisen matkustusturvallisuusasiantuntijan ConTgon kanssa. Area tuo kaikkien asiakkaidensa käyttöön automaattisen poikkeustilanteiden seurantapalvelun. Sen kautta matkustajat maailmalla tulevat saamaan entistä tehokkaammin SMS-viesteillä ilmoituksia matkustukseen vaikuttavista asioista.
”Poikkeustilannepalvelun tulee kuulua nykyaikana liikematkatoimistojen normaaliin palvelumalliin”, korostaa Arean ICT-päällikkö Samuli Sakari. ”Palvelun tulee olla kaikkien liikematkustajien saatavissa huolimatta hänen edustamansa yrityksen kokoluokasta. Moni markkinoilla oleva ratkaisu edellyttää joko huomattavia investointeja tai yrityksen omaa matkustusturvallisuudesta vastaavaa yksikköä. Matkustajan tavoitettavuus ja tiedonsaanti poikkeustilanteissa ei saa olla riippuvainen hänen työnantajansa investointimahdollisuuksista.”
Onnettomuudet, luonnonilmiöt ja terroriteot pakottavat yritykset suunnittelemaan liikematkustusta entistä tarkemmin. Poikkeustilannehallintapalveluiden kysynnässä tapahtui ratkaiseva käänne vuoden 2010 tuhkakaaoksen jälkeen. Viime vuonna Arean 24 tunnin palveluun tuli yli 10 000 yhteydenottoa.
”Arean oma suomalainen 24 tunnin palvelu säilyy keskeisessä asemassa poikkeustilannehallinnassamme jatkossakin”, vakuuttaa Samuli Sakari. ”Henkilökohtainen palvelumme saa tuekseen entistä tehokkaamman poikkeustilanteiden seuranta- ja matkustajien yhteydenottopalvelun. Seuraamme matkustajia maailmalla reaaliaikaisen karttanäkymän pohjalta ja voimme tiedottaa, tavoittaa ja kerätä vastauksia matkustajilta SMS-viesteillä.”
Tekstiviesti on tietoinen valinta. Kun maailmalla tapahtuu jotain, pitää viestityksen toimia matkustajien suuntaan sellaisessa muodossa, jossa matkustaja sen todennäköisimmin tavoittaa. Tämä muoto on edelleen automatisoitu SMS-viesti. Puhelinlaitteiden kirjo on edelleen varsin laaja, eikä poikkeustilanteen sattuessa sähköposti tai mobiililaitteen kautta automatisoitu push-viesti välttämättä tavoita matkustajaa. Tekstiviestipalvelua täydentää sosiaalinen media, joka toimii Arean viestinnän tukena poikkeustilanteissa.
Arean uusittu palvelu tukee yritysten poikkeustilannehallintaa monipuolisesti. Toisille yrityksille riittää se, että heidän matkustajansa saavat poikkeustilanteen sattuessa ajantasaiset ja asiantuntevat toimintaohjeet. Toiset yritykset taas tarvitsevat tavoittavuustyökalut omaan käyttöönsä. Siksi poikkeustilannepalvelun tulee olla räätälöitävissä yrityksen tarpeen mukaisesti. Kaikille asiakkaille kuuluvan palvelun lisäksi Area tarjoaa useita erilaisia lisäpalveluita yritysasiakkaille. Monipuoliset poikkeustilannehallinnan palvelut eivät ole koskaan aikaisemmin olleet näin laajalla valikoimalla erikokoisten yritysten saataville. Arean ja sen kansainvälisen kumppanin GlobalStarin tavoitteena on tarjota kustannustehokkaita palveluita suuryritysten lisäksi myös laajalle suomalaiselle yrityskentälle.