Finnair suunnittelee organisaatiomuutosta: tavoitteena tehostaa yhteistyötä sekä tuote- ja palvelukehitystä
Anssi Komulainen on ilmoittanut jättävänsä asiakaspalvelutoimintojen johtajuuden, Finnairin johtoryhmän ja johtokunnan 31.8.2013. Hän jatkaa helmikuun 2014 loppuun saakka johdon neuvonantajana, kertoo tämänpäiväinen Finnairin pörssitiedote.
Restonomi Anssi Komulainen on toiminut Finnairissa vuodesta 2001 mm. Catering Liiketoiminnan johdossa ja viimeksi konsernin Asiakaspalvelutoimintojen johtajana vuodesta 2010. Finnair ei palkkaa Komulaiselle seuraajaa, joten Finnairin johtoryhmä pienenee yhdellä jäsenellä.
”Haluan lausua Anssillle lämpimät kiitokset siitä työstä, jota hän on vuosien aikana tehnyt Finnairin eteen eri yksiköissä. Anssilla ja hänen tiimillään on ollut merkittävä rooli, kun Finnairista on rakennettu maailmanluokan lentoyhtiötä”, sanoo Finnairin toimitusjohtaja Pekka Vauramo. ”Tätä työtä me nyt haluamme jatkaa suunnittelemamme organisaatiouudistuksen myötä.”
Finnair suunnittelee tiivistävänsä organisaatiotaan ja kehittävänsä siten yhtiön operatiivista toimintaa sekä sen tuote- että palvelukehitystä. Suunnitelmien mukaan yhtiön Asiakaspalvelutoiminnot sijoittuisivat osin Finnairin Kaupalliseen yksikköön ja Operations-yksikköön.
Operations-yksikköön siirtyisivät asiakaspalveluun lennoilla ja lentokentällä kuuluvat toiminnot. Näin varmistettaisiin, että Finnair voi jatkossa suunnitella päivittäiseen lentämiseen liittyvät prosessit ja toiminnot vielä tehokkaammin, kokonaisvaltaisemmin ja asiakastyytyväisyyden entistäkin paremmin huomioon ottaen.
Asiakaskokemuksen ja palvelutuotteiden kehittäminen siirtyisi puolestaan Kaupalliseen yksikköön, jossa Finnairilla on vahvaa tuotteistusosaamista. Siirtyvät yksiköt raportoivat jatkossa Operations-yksikön johtajalle Ville Iholle ja Kaupallisen yksikön johtajalle Allister Patersonille.
”Asiakas on toimintamme keskiössä ja jatkamme asiakaspalvelun ja uusien tuotteiden kehittämistä intensiivisesti. Anssin ja hänen asiakaspalvelutiiminsä toteuttama erinomainen Peace of Mind -palvelukonsepti on vienyt Finnairin palvelua aimo askeleen eteenpäin. Sen pohjalta on hyvä jatkaa toimintamme kehittämistä entistäkin asiakaskeskeisempään suuntaan”, korostaa Pekka Vauramo. ”Jatkamme asiakaspalvelunäkökulman nivomista kaikkeen tekemiseemme ja tiimiyhteistyömme kehittämistä. Aloitamme nyt kyseessä olevien yksiköiden kanssa yksityiskohtaisemman suunnittelun ja tavoitteemme on, että suunnitelmat saadaan valmiiksi tämän syksyn aikana.”
Suunnitelmia käsitellään vielä yhteistoimintamenettelyssä ennen lopullista päätöksentekoa. Tulevat neuvottelut koskevat vain tätä organisaatiomuutossuunnitelmaa. Tällä suunnitelmalla ei olisi sellaisenaan toteutuessaan henkilöstövähennysvaikutuksia, kerrotaan Finnairin pörssitiedotteessa.