TUI kirii rahalla mitaten yhä ohi
Suomen matkatoimistoalan liitto (SMAL) on tänään 17. tammikuuta 2018 Matkamessujen aattona julkaissut matkanjärjestäjien markkinaosuudet vuonna 2017. Aurinkomatkojen markkinaosuus matkustajamäärällä mitattuna oli 27,4 prosenttia ja se tekee Aurinkomatkoista Suomen suurimman matkanjärjestäjän.
Finnairin omistama suomalainen Aurinkomatkat vei viime vuonna lomalle 214 411 asiakasta ja sen markkinaosuus oli 27,4 prosenttia. Kakkonen TUI Finland Oy Ab kuljetti 207 742 matkustajaa, jolla heltisi 26,5 % markkinaosuus. Kolmas oli Tjäreborg, 163 479 matkustajaa ja osuus 20,9 %. Loppu jakautuu pienempiin siivuihin yksinumeroisilla prosenttiosuuksilla usean toimijan kesken.
Matkanjärjestäjien yhteensä kuljettama matkustajamäärä oli 783 399 matkustajaa, kun se vuotta aikaisemmin oli 727 462 matkustajaa (+ 7,7 %). Myytyjen matkustajien määrä kääntyi nyt ensimmäisen kerran viiteen vuoteen nousuun. Vuodesta 2011 (n. 998 000 matkustajaa) oli vuosittain pudottu vuoden 2016 lukuun (n. 727 000).
Liikevaihdolla mitaten TUI Finland säilytti muutama vuosi sitten valtaamansa ykkössijan. TUI:n liikevaihto 202, 35 MEUR antaa markkinaosuudeksi 27,98 %, kun Aurinkomatkojen liikevaihto 195,00 MEUR tekee markkinaosuusprosentteina 26, 96 %. Näin siis TUI:n matkoistaan saama keskihinta/matkustaja oli hieman korkeampi kuin Aurinkomatkojen.
”Suurin kiitos ykkössijastamme kuuluu ennen kaikkea uskollisille asiakkaillemme, sillä he ovat nostaneet Aurinkomatkat Suomen suurimmaksi matkanjärjestäjäksi. Asiakkaamme arvostavat suomalaisuutta, laatua ja henkilökohtaista palvelua. Tunnemme suomalaiset paremmin kuin muut, ja arvatenkin se tekee meistä Suomen arvostetuimman matkakumppanin”, kehaisee Aurinkomatkojen toimitusjohtaja Timo Kousa.
Kohdemaista suosituin oli yhä Espanja (265 000 matkustajaa), toisena Kreikka (194 000) ja kolmannelle sijalle nousi kaukokohde Thaimaa (46 600) ohi Turkin, joka houkutteli vuonna 2017 vain noin 37 000 matkustajaa.
(EH)