Aurinkomatkat on valittu Suomen vastuullisemmaksi matkailubrändiksi jo kuudetta kertaa peräkkäin Sustainable Brand Index 2021 -tutkimuksessa. Sustainable Brand Index -tutkimus on Pohjoismaiden suurin kestävään kehitykseen ja vastuullisuuteen keskittyvä bränditutkimus.
”Viime vuonna vastuullisuustyössämme korostuivat erityisesti sosiaalinen ja taloudellinen vastuu. Huolehdimme asiakkaistamme poikkeuksellisessa tilanteessa ja teimme ennakoivasti päätöksiä matkojen perumisesta epävarmuuden keskellä. Samalla olemme myös pystyneet työllistämään omaa henkilöstöämme ja tukemaan haastavassa tilanteessa olevaa kotimaan matkailua tuomalla kotimaan pakettimatkat valikoimiimme”, kertoo Aurinkomatkojen toimitusjohtaja Timo Kousa.
Aurinkomatkat on viime vuosina ottanut entistä systemaattisemman otteen vastuullisuustyöhönsä. Avainasemassa ovat pitkät yhteistyökumppanuudet, lipunmyynnin lopettaminen eläinretkille ja akvaarioihin, paikallisten yhteisöjen ja yrittäjien tukeminen sekä ympäristösertifioitujen hotellien määrän kasvattaminen. Aurinkomatkat lentää lomakohteisiin aina Finnairin suorin lennoin Helsingistä, ja Finnairilla on alan kunnianhimoisimpiin kuuluvat tavoitteet lentojen päästöjen vähentämiseksi.
Sustainable Brand Index -tutkimus tehdään vuosittain Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa, Alankomaissa, Virossa, Latviassa ja Liettuassa. Tutkimuksen tavoitteena on lisätä tietoisuutta vastuullisesta yritystoiminnasta ja sen merkityksestä yritysten brändille sekä auttaa yrityksiä kehittämään toimintaansa vastuullisempaan suuntaan. Tänä vuonna tutkimukseen osallistui Suomessa 9 900 henkilöä, ja jokaista brändiä arvioi noin tuhat henkilöä. Tutkimuksen piirissä oli 212 yritystä.