IATA:n CEO Bisignani jyrähti selvitysraportin jälkeen
Brittien kilpailuvirasto Competition Commission (CC) julkaisi 9. elokuuta 21-sivuisen lausunnon osana BAA Ltd:n (BAA) Iso-Britanniassa pyörittämien seitsemän lentoaseman palveluiden markkinatutkimusta. Po. lentoasemat ovat Lontoon kentät Heathrow, Gatwick ja Stansted sekä Southampton Englannissa ja Edinburgh, Glasgow ja Aberdeen Skotlannissa.
CC:n lausunnon rankan sisällön tiivistää parhaiten IATA:n pääjohtajan Giovanni Bisignanin välitön julkilausuma 10. elokuuta asiasta: ”CC vahvistaa sen, minkä jokainen lentomatkustaja BAA:n ylläpitämillä lentoasemilla on jo tiennyt: korjauksia tarvitaan epätoivoisen kipeästi ja nopeasti.”
”BAA:n lentoasemamonopolin investointien laiminlyönti aiheuttaa hävettävän alhaisen palvelutason lentoaseman koko palvelukirjossa turvapalveluista tulopuolen matkatavaroiden odotusaikoihin ja kaikkeen siltä väliltä. Tähän on saatava muutos”, jyrisee Bisignani ja jatkaa: ”Heathrow on monopoli, joka on ryöstäytynyt täysin pois kontrollista. Se käärii 42 % voittomarginaalin taskuihinsa saartamiensa vuosittaisten 68 miljoonan lentomatkustajan kustannuksella, jotka joutuvat käyttämään sen kehnoja palveluita vuodesta toiseen.”
Heathrown liikenne on nyt 1,7 %:n laskussa samalla kun muualla maailmassa saadaan huomattavaa kasvua. ”Onneton todellisuus on, että matkustajat ovat jo alkaneet välttää Heathrowta. Tämä vaikuttaa koko Britannian kilpailukykyyn. Brittien erikoislaatuinen yhden matkalaukun sääntö on heti otettava uuteen tarkasteluun. Ja Heathrow’n on välittömästi investoitava riittävään työväkeen ja laitteisiin vastatakseen olemassaolevaan kysyntään”, vaatii IATA:n pääjohtaja.
BAA Ltd pyörittää Britannian seitsemän lentoaseman lisäksi Euroopassa Napolin lentoasemaa sekä useita lentoasemia Yhdysvalloissa ja Australiassa. BAA:n keskeinen omistaja vuodesta 2006 lähtien on espanjalainen rakennuskonserni Ferrovial, n. 90 000 työntekijää työllistävä jättiläinen. (EH)