”Rusinapommittaja sammutti kentän valot”
Saksalaisen ja länsieurooppalaisen ilmailun historiassa umpeutui värikäs 80-vuotinen jakso, kun Berliinin Tempelhofin lentoasema suljettiin täysin palvelleena eilen 30. lokakuuta 2008.
Keskelle Berliinin asutusta jääneeltä lentoasemalta viimeisen kaupallisen lähdön kohti Mannheimia teki Cirrus Airlinesin Dornier 328 klo 21.50. Ohjaimissa sai kunnian istua Lars Jacobs -niminen pilotti.
Aivan viimeiset koneet olivat Lufthansan Berlin-Stiftungin entisöimä lentävä museokone Junkers Ju-52 pilottina Georg Kohne sekä Air Service Berlinin ”DC3-rusinapommittaja”.
Rusinapommittaja nimi syntyi Tempelhofin kiihkeimpänä aikana 24.5.1948 – 12.5.1949, kun amerikkalaisten hallussa olleen kentän kautta ilmateitse hoidettiin koko Berliinin kaikkinainen huolto 277 728:lla DC-3 -lennolla, joilla kuljetettiin 2 326 205 tonnia tarvikkeita Neuvostoliiton saneleman saarron aikana. DC-kolmoset laskeutuivat ja nousivat Tempelhofiin 1½ minuutin välein koko tuon ajan yötä päivää säässä kuin säässä.
Amerikkalaispilotit heittivät DC-kolmostensa ohjaamoista makeisia ja rusinoita berliiniläislapsille. Siitä nimi ”rusinapommittaja”.
Berliinin lentoliikennettä jäävät hoitamaan aikanaan Länsi-Berliinin toinen eli Tegelin lentoasema sekä entinen Itä-Berliinin Schönefeld, josta nyt laajennetaan koko Berliinin ja Brandenburgin lentoliikenteen keskeinen lentoasema vuoteen 2011 mennessä. (EH)