Pitkän ja kivisen tien ja yli 9 -vuotisen lykkääntymisen jälkeen Berliinin uusi lentoasema otettiin käyttöön lauantaina 31. lokakuuta 2020. Ensimmäisinä uudelle lentoasemalle laskeutuivat easyJetin lento Fuerteventuralta sekä Lufthansan kone. Koneet saivat perinteisen saluutin, kun lentoaseman palokunta ruiskutti kaaressa 12 000 litraa vettä molempien koneiden päälle samanaikaisesti. Pitkän ja kivisen tien ja yli 9 -vuotisen lykkääntymisen jälkeen Berliinin uusi lentoasema otettiin käyttöön lauantaina 31. lokakuuta 2020. Ensimmäisinä uudelle lentoasemalle laskeutuivat easyJetin lento Fuerteventuralta sekä Lufthansan kone. Koneet saivat perinteisen saluutin, kun lentoaseman palokunta ruiskutti kaaressa 12 000 litraa vettä molempien koneiden päälle samanaikaisesti.
Berliinin uuden lentoaseman nimi on kokonaisuudessa Berlin Brandenburg Airport Willy Brandt ja se käyttää 3-kirjain tunnusta BER. Aikaisemmin samalla paikalla Itä-Berliiniä palvellut Schönefeldin lentoasema tunnettiin SFX-tunnuksella.
Lokakuun viimeisenä päivänä 31.10.2020 klo 20.00 avattiin terminaali 1 myös lähteviä lentoja varten. Muuttoprosessi Berlin Tegelistä jatkuu 7. marraskuuta asti – ja 8. marraskuuta mm-, Lufthansan on määrä toimia iuusissa tiloissa BER-katon alla. Tuolloin myös Tegelin lentoaseman liikenteen on määrä loppua. Uuden lentoaseman junayhteydet Berliiniin ja koko Saksan rataverkkoon on myös jo avattu. Berlin Brandenburgin lentoaseman oli määrä alunperin avautua jo 3. kesäkuuta 2012. Matkaviikon skribentillekin tarjoutui mahdollisuus käydä tutustumassa vain pari kuukautta ennen aiottuja avajaisia uuteen lentoasemaan ja mm. sen lennonjohtotorniin, jossa jo näytti ’varsin valmiilta’, isolta osin kuitenkin tuolloin vielä betonin väriseltä. Vain 27 vuorokautta ennen aiottua muuttoa tuli uutispommi – käyttöönottoa lykätään. Ensiksi ilmoitettiin uudeksi ajankohdaksi maaliskuu 2013, mutta sitten useissa eri vaiheissa lykkäys jatkui siis aina eiliseen – 31.10.2020 saakka. Lokakuun viimeisenä päivänä 31.10.2020 klo 20.00 avattiin terminaali 1 myös lähteviä lentoja varten. Lykkäyksen vuosien aikana Berliinin lentoliikenteen taannoinen markkinajohtaja Air Berlin, jolle oli suunniteltu suuri termimaalitila, ehti lopettaa toimintansa. Lykkäyksien alkuvuosien 2012-2013 kärkevimpänä kriitikkona muistetaan Air Berliinin silloinen CEO Hartmut Mehdorn. Air Berlin vei asian mm. oikeuteen, mutta riita lopulta sovittiin kuitenkin kulisseissa ilman oikeudenkäyntiä ’suuren tiedotussalamyhkän’ vallitesssa. Koronan vuoksi BER-lentoasema aloittaa soft opening -tunnelmissa, mutta toivokaamme sille pian menestystä ja berliiniläisten ja kaupunkiin saapuvien ansaitsemaa lentomatkustuksen helppoutta ja mukavuutta!