Korkea ilmanala ja haastava lentoasema vaativat tehoa lentokoneilta
Bhutanin kansallinen lentoyhtiö Drukair on tehnyt Airbusille sitovan tilauksen A319-lentokoneesta, joka on varustettu polttoaineen kulutusta vähentävillä siipiulokkeilla. Drukairin käyttämä pääkenttä on korkealla, mikä asettaa erikoisvaatimuksia lentokoneille.
Drukairin pääkenttä Paro on yli kahden kilometrin korkeudessa maailman korkeimpien vuorien keskellä. Sitä pidetään yhtenä haastavimmista lentoasemista maailmassa. Kentälle saa lentää vain VFR -metodilla (visual flights rules) eli sellaisissa sääoloissa, joissa voidaan laskeutua näköhavaintojen varassa. Tällöin lentokoneen on oltava sekä tehokas että helppo ohjata.
”Kolmas A319-kone auttaa meitä avaamaan uusia reittejä ja toivottamaan entistä suuremmat kävijämäärät tervetulleiksi maahamme, jossa ilmailu on aidosti portti maailmaan. Taloudellista vaikutusta ei voi yliarvioida”, Drukairin toimitusjohtaja Dasho Sonam Tshering sanoo.
Uuden lentokoneen avulla Drukair voi laajentaa palveluaan nykyisillä reiteillä ja aloittaa uusia lentoja kansainvälisiin turistikeskuksiin, kuten Singaporeen ja Hongkongiin.
”A319 lentää suurimpana lentokoneena lentokentille, joille vastaavat lentokoneet eivät pääse. A319:n toimintaetäisyys ja polttoainetehokkuus auttavat Drukairia laajentamaan markkinaansa vihreimmällä tavalla”, Airbusin asiakkuusjohtaja John Leahy sanoo.
A320-perheeseen suunnittelut siipiulokkeet auttavat vähentämään polttoaineen kulutusta jopa 3,5 prosenttia, mikä vastaa noin 700 tonnia hiilidioksidia vuodessa yhtä konetta kohden. Tämä vastaa noin 200 auton hiilidioksidipäästöjä vuodessa. Ulokkeet parantavat myös lentokoneen suorituskykyä ja lisäävät sen toimintaetäisyyttä.
(EH)