Painopiste liikematkustajaan – tehoa yhdellä konetyypillä
Blue1 keskittyy emo-SAS:n ydinstrategiaa soveltaen jatkossa viiteen toiminnalliseen avainalueeseen. Uuden liikennestrategian taustalla on entisestään kiristynyt kilpailutilanne ja polttoaineen rajusti kohonnut hinta. Nyt tähdätään tehokkuuden kautta kannattavampaan ja kilpailukysyisempään toimintaan.
”Nyt vahvistamme asemaamme merkittävimpänä yhtiönä Suomen ja Skandinavian välillä lisäämällä tuotantoa ja parantamalla aikatauluja ja palvelumuotoja edelleen”, sanoo Blue1:n myyntijohtaja Jukka Miettinen. ”Keskitämme toimintomme kannattavimpiin ja asiakkaidemme kannalta tärkeimpiin reittialueisiin Suomessa ja Skandinaviassa.”
Elokuusta alkaen Blue1 lopettaa reitit Tallinnaan (päättyy 1.8.) , Berliiniin (6.8.), Müncheniin (8.8.), Pariisiin (3.9.) ja Amsterdamiin (3.9.).
Sen sijaan Blue1-lennot Brysseliin ja Zürichiin jatkuvat kahdella päivittäisellä meno-paluuvuorolla. Lontoon lennot jatkuvat ainakin kesäliikennekauden lokakuun lopulle saakka. Niinikään Blue1 Summer Collection 2011 -vapaa-ajan tuotanto jatkuu normaalisti ja uusia sesonki- ja kausituotteita lomailijoille on luvassa jatkossakin, kerrotaan Blue1:sta.
Muihin Euroopan ja kaukokohteisiin Blue1 tarjoaa lentoja yhteistyössä SAS:n ja muiden Star Alliance -yhtiöiden kanssa.
Blue1:n kotimaan reititys keskittyy jatkossakin liikematkustuskohteisiin Ouluun, Kuopioon ja Vaasaan. Lentoja ja kapasiteettia lisätään Suomen ja Skandinavian välillä myös muuttamalla väistyvien AvroRJ85-koneiden tilalle suurempia Boeing 717-koneita. Uutta tarjontaa tulee myös Tampere-Kööpenhamina reitin myötä 30.10.2011 alkaen.
Yhden konetyypin eli 115-paikkaisen Boeing 717-laivastomuutoksen myötä Blue1 on jo aloittanut organisaationsa suoraviivaistamisen vähentämällä esimiesportaita, nopeuttamalla informaatiota sekä vastuun jakamista. (EH)