Kahden vakavan lento-onnettomuuden vuoksi maaliskuussa 2019 groundatut Boeing 737 MAX – koneet ovat saamassa USA:n ilmailuviranomisen FAA:n ja sen eurooppalaisen vastineen EASA:n sertifioinnit lentokelpoisuudestaan.
B737 MAX-8 ja B737 MAX-9 koneiden arvioidaan lentävän Euroopassa ensi vuoden ensimmäisen neljänneksen aikana. Onnettomuudet aiheuttanut sakkauksen estojärjestelmä on uusittu n. 20 kuukautta kestäneen ja miljardeja maksaneen lentokiellon aikana. Koneiden käyttönotto tulee tarkoittamaan paitsi teknisiä uudistustöitä, seisoneiden koneiden huoltoa sekä myös mm. po. konetyypin ohjaamomiehistöjen koulutusta.
Koronan MAX-lentokiellon aikana rapauttamassa lentokiikenteen kysyntätilanteessa jää maksavien asiakkiden reaktiot noudusta B737-MAX koneisiin nähtäväksi. Voi hyvinkin olla, että suhtautuminen ainakin aluksi on pidättyväistä, vaikka Boeing 737 on maailman lennetyin kapearunkokone , joka eri uudistuneissa versioisssaan on ollut liikenteessä jo useiden vuosikymmenien ajan.