Menu
MATKAVIIKKO
  • Etusivu
  • Mediatiedot
  • Tietoa meistä
MATKAVIIKKO

British Airwaysin ja Iberian omistajayhtiö IAG valmistautuu brexitin jälkeiseen aikaan

Posted on 14.11.20184.12.2018 by Eero Havia

Hyväksyykö Bryssel IAG:n ”EU-kansalaisuuden”?

Britannian eroa, brexitiä, EU:sta käsitellään eurooppalaisissa ja brittiläisissä päätöksentekoelimissä EU:n, mutta ennen kaikkea brittien pyrkimyksenä hallittuun eroon eikä vain vapaaseen pudotukseen sopimuksettomaan tilaan brexitin jälkeen.

Moni kansainvälistä liiketoimintaa harjoittava brittiyhtiö valmistautuu tahollaan eron jälkeiseen aikaan. Epävarmuus lisääntyy ratkaisun aikarajan eli maaliskuun 2019 lopun lähestyessä. Näin siitäkin huolimatta, että juuri saavutettiin jonkinasteinen tekninen yksimielisyys eräästä keskeisestä ongelmasta, EU:n ja Britannian rajasta Irlannissa, EU-maa Irlannin tasavallan ja Britannialle kuuluvan Pohjois-Irlannin välillä. Tosin tämäkin asia on yhä poliittisen päätöksenteon vatvonnassa.

Lentoliikenteen merkittävä toimija International Airlines Group IAG, joka omistaa British Airwaysin ja espanjalaisen Iberian lisäksi irlantilaisen Aer Lingusin sekä espanjalaisen Vuelingin hakee nyt kuumeisesti ratkaisua saada EU-passi myös brexitin jälkeisessä ajassa ja välttyä eron aiheuttamilta haitoilta toiminnassaan. Erityisesti Iberia on ollut aktiivinen mahdollisen sopimuksettoman brexitin varalta selvittämään vaihtoehtoja IAG:n pysymiseksi EU-laisena toimijana. Espanjalaisessa Iberiassa toivotettaisiin varmastikin tervetulleeksi yhä useampi lentokonsernin toiminto, hallinnollinen toimielin ja jopa omistajuutta Espanjan maaperälle EU:n sisälle!

Espanjalainen El Pais -lehti pohtii IAG-lentoyhtiöiden jäämistä Espanjaan EU:n sisälle. Lehden ja hallituslähteiden mukaan Brysselin on ratifioitava lentoyhtiökonsernin kansallisuus. Kriteereinä olisi mm. se, että yritysryppään pääkonttori on EU-maassa ja että omistajuus ja päätöksentekovalta on EU-maassa olevilla yhteisöillä tai henkilöillä. Lehden mukaan Brysselissä epäillään etenkin tuon jälkimmäisen asian EU-tilaa, kun taas IAG:ssa halutaan nähdä asian näin olevan. Kuitenkaan neuvottujen kestäessä IAG konsernina ei ole ollut ainakaan vielä halukas kertomaan julkisuuteen, mitä se on valmis tekemään osoittaakseen olevansa espanjalainen, mainitsee espanjalaislehti.

Lähikuukaudet viimeistään maaliskuun 2019 loppua kohden tuonevat ratkaisun niin tähän kuin moneen muuhunkin brexitin seuraamukseen. Euroopan lentoliikenne mm. toimilupien, operationaalisten asioiden, rajatarkastusten ja muidenkin yhteisesti sovittujen toimintamallien osalta voi asettua hyvinkin pian uudenlaiseen asentoon brittien EU-eron seurauksena. (EH)

Vastaa Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Uusimmat artikkelit

  • ”Alkoholiveron kiristäminen kasvattaa alkoholin matkustajatuontia” 13.5.2025
  • Koli ja Pielisen Karjala ovat nyt ”Myyttinen Suomi” 12.5.2025
  • Taitaja2025-tapahtuma järjestettiin Turussa 5.−8.5.2025 – mukana matkailuala 11.5.2025
  • LYGG:n emoyhtiö FlyMaas Oy hakeutui konkurssiin 10.5.2025
  • Ehdokkaiden asettaminen 2025 Finnish Travel Galan palkintokategorioihin on alkanut 10.5.2025

Arkistot

Kategoriat

  • Kotimaan matkailu
  • Laivaliikenne
  • Lentoliikenne
  • Liikematkustus
  • Majoitus
  • Matkamessut
  • Muut aiheet
  • SMAL
  • Vapaa-ajan matkailu

Yhteistyössä:

FBTA
© 2025 Matkaviikko Kustannus