Vahvin kasvu Aasian-Tyynenmeren alueella
Maailmanlaajuinen liikematkaketju CWT (Carlson Wagonlit Travel) arvioi liikematkustuksen kasvavan edelleen vuoden 2011 aikana. Merkittävintä kasvu on Aasiassa.
CWT julkaisi vuoden 2010 tuloksensa 15.3.2011. Yhtiön kokonaismyynti nousi USD 24,3 miljardiin. Kasvua edelliseen vuoteen verrattuna oli 13,5 prosenttia. Liikematkojen määrä kasvoi samaan aikaan 11,9 prosentilla.
Aasia ja Tyynenmeren alue vetotehtävissä
CWT kasvoi viime vuonna kaikilla toiminta-alueillaan. Vahvinta kasvu oli Aasiassa ja Tyynenmeren alueella, missä matkojen määrä kasvoi peräti 27,7 prosentilla edellisvuodesta. Latinalaisessa Amerikassa vastaava kasvuluku oli 18,4. Pohjois-Amerikassa kasvua kertyi 12,7 prosentin verran. Maltillisinta kasvu oli Euroopan alueella – 6,6 prosenttia missä myös talouden elpyminen on ollut muita alueita hitaampaa.
”Avaimina menestykseen ovat olleet kyky pitää omat asiakkaamme sekä menestys uusasiakashankinnassa”, sanoo Douglas Anderson, CWT:n President and CEO. ”Sekä tietenkin myös parantanut taloudellinen toimintaympäristö”, hän jatkaa
”CWT:n vahva menestys on erityisen hyvä saavutus, koska vuosi 2010 oli alan toiminnalle poikkeuksellisen haasteellinen. Matkustusta vaikeuttivat monet poikkeustilanteet; niin lakot, lumimyrskyt kuin tuhkapilvikin”, huomauttaa Anderson. ”2011 tuo varmasti mukanaan omat haasteensa, mutta me olemme jälleen valmiita huolehtimaan asiakkaistamme tehokkaasti myös poikkeusoloissa.”
Kulukuri on vuoden 2011 matkahallinnon avainsana. Kaikilla matkustuksen osa-alueilla on odotettavissa kulujen kasvua vuonna 2011, joten hankinnoissa tullaan keskittymään kulujen kasvun hillitsemiseen. Olennaista on kehittää matkahallinnon tehokuutta ja tarkoituksen mukaisuutta kaikissa suhteissa.
CWT:n vuosittaisen Travel Management Priorities selvityksen mukaan matkahallinnon keskeisiä haasteita vuonna 2011 ovat matkustussäännön entistä parempi noudattaminen, online varausjärjestelmien käytön optimointi sekä kulusäästöjen saavuttaminen niin lentohinnoissa kuin muissakin kustanuserissä.
”Liikematkustus on lähtenyt kasvuun myös Suomessa. Koko liikematkamarkkina kasvoi arvioimme mukaan vuoden 2010 aikana noin 3 prosenttia. Samaan aikaan Kaleva Travelin kasvu ylitti 10 prosenttia”, kertoo Kaleva Travelin toimitusjohtaja Virpi Paasonen. ”Kaleva Travelin tilikausi päättyy maaliskuussa ja tulos julkaistaan kesäkuussa”, mainitsee Paasonen.
(EH)