Ennätystulos 2011: liikematkatrendi ylöspäin
Carlson Wagonlit Travel (CWT) julkaisi ennätyksellisen tuloksen vuodelta 2011. Myynti nousi USD 28 miljardiin (21,5 miljardia euroa), mikä tarkoittaa 15,2 % kasvua verrattuna vuoteen 2010 (USD 24,3 miljardia, 18,6 miljardia euroa) samalla kun matkavarausten määrä kasvoi 7,2 % yltäen 61,9 miljoonaan kappaleeseen.
CWT:n kasvu vuonna 2011 perustuu useampiin tekijöihin. CWT säilytti yli 96 % asiakkaistaan ja voitti USD 2.2 miljardin (1,7 miljardia euroa) edestä uusia asiakkaita sekä osti kolme yritystä: Kaleva Travelin, Centenial Groupin ja Net Toursin. Kasvua syntyi myös uusilla liiketoiminta-alueilla, joihin CWT on erikoistunut: CWT Solutions Group, yritysten konsultointikumppani sekä kokous- ja ryhmäpalveluihin keskittynyt CWT Meetings & Events.
CWT:n keskeiset mittarit vahvistavat kansainvälisen trendin: liikematkustus on kasvussa.
”Näemme liikematkustuksen kasvavan voimakkaasti huolimatta taloustilanteen epävarmuudesta”, sanoo Douglas Anderson, CWT:n President ja CEO. ”Kansainväliset yritykset ovat entistä optimistisempia matkustuksen kasvun suhteen ja joillakin alueilla, kuten Aasiassa ja latinalaisessa Amerikassa, kasvu on voimakasta.”
CWT:n tulos kuvastaa alueellisia taloudellisia olosuhteita eri puolilla maailmaa. CWT kasvoi eniten Aasian ja Tyynenmeren alueella, missä matkavarausten määrä lisääntyi 18,5 % vuositasolla. Latinalaisen Amerikan kasvuprosentti oli 12,7, Pohjois-Amerikan 5,2 ja Euroopan 6,2.
Suomessa CWT Kaleva Travelin tilikausi päättyy maaliskuun lopussa, joten tulosta ei ole vielä kerrottavissa. Vuosi 2011 oli positiivinen: liikematkamarkkinan myynnin kasvu Suomessa oli 3,6 % ja CWT Kaleva Travelin myynti kasvoi 6,0 % sekä matkavarausten määrä 6,8 %.
”Viime vuonna tapahtunut yhdistyminen CWT:hen on tuonut meille Suomeen paljon uutta”, kertoo CWT Kaleva Travelin toimitusjohtaja Virpi Paasonen. ”Olemme voineet yhdistää maailman luokan työkalut hyvään suomalaiseen palveluun ja pääsemme käyttämään maailman suurimman ostovoimaa asiakkaidemme eduksi”, Paasonen jatkaa. ”Markkinaosuutemme kasvaa yhtä aikaa asiakastyytyväisyyden kanssa.”