TOP-kohteet lähes ennallaan, lippujen hinnat laskussa ja uusi matkustajasukupolvi muuttaa liikematkustuksen tapoja
Suomen liikematkustuksen pääkohteet lähes ennallaan ja lentohinnat laskussa.
Liikematkustuksessa tilanteet vaihtelevat, ja matkustajien käyttäytyminen muuttuu, mutta silloin kun matkustetaan, kohteet ovat edelleen pääosin samat kuin ennenkin.
”Lentäen liikeasioissa matkustetaan Suomesta edelleen etenkin Tukholmaan, Kööpenhaminaan, Lontooseen, Brysseliin, Müncheniin sekä Osloon”, Jari Oinonen, CWT Nordicin uusasiakashankinnasta ja markkinoinnista vastaava johtaja sanoo.
Näiden tuttujen kohteiden takana kiinnostavuuttaan liikematkustajien silmissä ovat nostaneet Amsterdam, Barcelona ja Budapest.
CWT:n tutkimustulosten mukaan vanhat kestosuosikit Moskova ja Pietari taas ovat kadonneet suosituimpien kohteiden listalta ainakin toistaiseksi. Ukrainan ja Venäjän välinen tilanne, heikko rupla ja viennin vetovaikeudet Suomelle keskeisen markkinan, Venäjän, suuntaan selittänevät kehitystä. ”Moskovan ja Pietarin matkustus tippui vuonna 2014 lähes neljänneksen vuoteen 2013 verrattuna. Edes saman aikaisesti 10 prosenttia laskeneet lippujen keskihinnat näihin kohteisiin eivät ole saaneet matkustusta itänaapuriin palaamaan entiselle tasolleen”, Jari Oinonen jatkaa.
”Lentojen keskihinnat ovat vuodesta 2013 vuoteen 2014 verrattuna laskeneet myös lähes kaikilla muillakin reiteillä lentoyhtiöiden kiristyneen kilpailutilanteen myötä. Suosikkikohteista esimerkiksi Tukholmaan ja Kööpenhaminaan pääsi viime vuonna yli 10 prosenttia edullisemmin kuin vuotta aiemmin. Osloon matkanneet saattoivat säästää lippukuluissaan jopa 20 prosenttia”, Oinonen tietää.
Hintojen lasku näkyy muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta myös kaukolennoissa, joskin maltillisemmin. Hintojen lasku on ollut kohteesta riippuen noin 3-8 prosenttia. Useimmat liikematkustajamme lentävät tällä hetkellä Pekingiin, Pohjois-Amerikan kohteisiin, Hongkongiin, Souliin, Buenos Airesiin ja Sao Paoloon.
CWT:n vuosittainen tutkimus kertoo liikematkustuksen trendit ja prioriteetit:
Uusi matkustajasukupolvi muuttaa liikematkustuksen tapoja.
Työmatkustajan tarpeet ja odotukset muuttuvat nopeasti, kun liikematkustajista suuri – ja yhä kasvava – osa on nyt 18-34-vuotiaita Y-sukupolven edustajia. Y-sukupolvelaiset ovat tehokkaita teknologian käyttäjiä, lähes jatkuvasti online-tilassa ja ensimmäisinä omaksumassa uusia palveluja ja teknologisia ratkaisuja.
”CWT:n matkustajista tätä sukupolvea edustaa jo neljännes<”, Oinonen kertoo. ”On itsestään selvää, että meidän on ymmärrettävä heidän tarpeensa ja matkustuskäyttämisensä, olkoon se sitten kuinka erilaista tahansa aiempaan verrattuna. Palvelujen on aina vastattava asiakkaiden toiveisiin ja tarpeisiin.” ”CWT:n tuoreen tutkimuksen mukaan mobiipalvelujen lisääntyvä käyttö on liikematkustuksen keskeisin trendi tällä hetkellä”, Oinonen jatkaa. ”Matkustaja haluaa helposti saatavilleen kaiken tarvitsemansa tiedon matkastaan juuri silloin kun se hänelle sopii. Mikäli liikematkatoimisto ei tällaista palvelua kykene tuottamaan, etsii matkustaja haluamansa muualta.” ”Yritysten kannalta keskeisimpiä liikematkustuksen trendejä alkaneen vuoden osalta ovat toiveet matkustustietojen aiempaa tarkemmasta, nopeammasta ja kehittyneemmästä keräämisestä, raportoinnista ja analysoinnista”, Oinonen kertoo. ”Tavoitteena on varmasti kehittää matkustuspolitiikkaa edelleen ja viedä sitäkin suuntaan, johon matkustajien muuttuva käyttäytyminen ohjaa.”