Varauskäyttäytymisen erojen taloudelliset vaikutukset ovat merkittäviä
CWT Solutions Groupin tuoreimman tutkimuksen, ”Gender differences in booking business travel: advance booking behavior and associated financial impact”, tulosten mukaan naiset varaavat lentomatkansa keskimäärin 1,9 päivää aikaisemmin kuin miespuoliset kollegansa.
Tämä näkyy suoraan naisten pienempinä matkakuluina. Ero toteutuneissa lentohinnoissa on keskimäärin kaksi prosenttia. Suurimmillaan ero sukupuolten välisessä ennakkovarauskäyttäytymisessä on 1-2 matkaa vuodessa tekevien välillä.
Näiden erojen taloudelliset vaikutukset ovat merkittäviä. Esimerkiksi yritykselle, jonka työntekijöistä tuhat matkustaa, lentolippujen keskihintojen välinen ero eli säästöpotentiaali on hieman alle 45.000 euroa vuodessa. Jos yrityksellä on 20.000 matkustajaa, aletaan siis lähennellä jo miljoonan euron säästöjen rajapyykkiä vuositasolla.
Tutkimus selvitti myös iän vaikutusta varauskäyttäytymiseen: vanhemmat matkustajat varaavat matkansa aiemmin. Ero 30- ja 70-vuotiaan matkustajan ennakkovarausajassa on keskimäärin noin viisi päivää.
Lähimpänä matkapäivää matkansa varaavat paljon matkustavat henkilöt ja tässä ryhmässä myös sukupuolten väliset erot varauskäyttäytymisessä pienenevät.
”Voimme jatkossa hyödyntää nyt käytettyä menetelmää myös muiden matkustajaryhmien varauskäyttäytymiseen vaikuttavien tekijöiden selvittämisessä. Esimerkiksi kansallisuuden, käytetyn varauskanavan ja matkustajan liiketoimintayksikön vaikutus varauskäyttäytymiseen voidaan luotettavasti selvittää. Pyrkimyksenämme on parantaa tietämystämme matkustajista ja heidän käyttäytymisestään, jotta voimme parantaa heidän matkustuskokemustaan esimerkiksi yksilöllistämällä palvelujamme. Toisaalta voimme samalla kehittää myös yritysten matkahallinnon tehokkuutta ja toimivuutta. Uudet, entistä yksityiskohtaisemmat tiedot matkustajien toiminnasta antavat uusia näkökulmia ja mahdollistavat kohdennettuja toimenpiteitä”, kertoo CWT Solutions Groupin Business Development Manager Teemu Tuomarla.
Tutkimusta varten analysoitiin 6,4 miljoonaa lentovarausta ja se tehtiin yhteistyössä Javier Donnan, Assistant Professor of Economics at The Ohio State University ja Gregory Veramendin, Assistant Professor of Economics at Arizona State University, kanssa.