Amerikan mantereella saatiin kasvua
Carlson Wagonlit Travel (CWT) säilytti haastavissa olosuhteissakin vakaan tuloskunnon 2012.
CWT:n globaalien liikematkapalvelujen tulos pysyi vakaana vuonna 2012. Samanaikaisesti erikoispalvelut, kuten CWT Meetings & Events ja CWT Energy Services, kasvoivat merkittävästi.
CWT:n kokonaismyynti laski 1,1 prosenttia 21,2 miljardiin euroon. Vuonna 2011 myynti oli 21,4 miljardia euroa. Toimeksiantojen määrä laski 0,2 prosenttia 61,7 miljoonaan kappaleeseen vuoden 2011 61,9 miljoonasta kappaleesta. Uusia asiakkuuksia CWT voitti 1,3 miljardin euron edestä.
Suurinta CWT:n kasvu oli Latinalaisessa Amerikassa, missä toimeksiantojen määrä kasvoi 21 prosenttia edellisestä vuodesta. Kasvua vauhdittivat vuoden 2011 yritysostot. Erityisen hyvin CWT pärjäsi Chilessä ja Meksikossa.
Keskeisellä Yhdysvaltain markkinalla CWT:n toimeksiantojen määrä kasvoi 2,3 prosenttia, mikä kuvastaa taloustilanteen paranemista.
Toimeksiannot Aasian ja Tyynenmeren alueella vähenivät 2,4 prosenttia huolimatta Kiinan ja Japanin vahvasta kasvusta. Euroopan, Lähi-idän ja Afrikan alueilla toimeksiannot putosivat 4,4 prosenttia kuvastaen alueen talouden epävarmaa tilaa vuonna 2012.
CWT Suomi säilytti vuonna 2012 paikkansa markkinajohtajana kasvattaen markkinaosuuttaan myös uusilla asiakkuuksilla.
CWT:n CEO Douglas Anderson kommentoi: ”Kaikkiaan liiketoimintamme on ollut vakaalla pohjalla talouden tilasta huolimatta. Kansainvälisenä toimijana, joka on vahvasti paikallinen kaikkialla maailmassa, olemme hyötyneet monimuotoisesta asiakaskunnastamme, joka on auttanut meitä pysymään kasvu-uralla huolimatta vaihtelevasta taloudellisesta ilmapiiristä.”
Erikoispalvelut kasvoivat vahvasti
Vuonna 2012 CWT:n kasvu perustui pitkälti erikoispalveluiden menestykseen. CWT Energy Services, joka keskittyy öljy- ja kaasuteollisuuden, merenkulun ja kaivannaisteollisuuden palveluihin kasvoi 22 prosenttia ja hoiti kaikkiaan 2,3 miljoonaa toimeksiantoa. Tällä sektorilla CWT voitti 13 uutta kansainvälistä asiakkuutta samalla kun olemassa olevien asiakkaiden ostot kasvoivat.
CWT Solutions Group on CWT:n konsultointipalvelu, joka kasvoi 17 prosenttia. Menestys syntyi uusien, innovatiivisten tapojen lanseerauksesta markkinoille. Tuoreet näkökulmat paransivat matkustus-ohjelmien hyödyntämisen mahdollisuuksia ja tarjosivat uusia säästöjen mahdollisuuksia.
Vuonna 2012 CWT Meetings & Events järjesti 35 000 kokousta ja tapahtumaa, joihin eri puolilla maailmaa osallistui lähes miljoonaa kävijää. Kokoukset ja tapahtumat kasvoivat maailman laajuisesti 10 prosenttia. Kasvu syntyi yritysten tarpeesta kokouskustannusten entistä tiukempaan kontrolliin ja kustannustehokkaiden kokoustoimintamallien käyttöönottoon.
”CWT osti 2012 johtavan matkailun mobiiliteknologiaosaajan, WorldMaten ja otti ”mobiilikohtalonsa” siten omiin käsiinsä. Viime vuonna CWT myös allekirjoitti Yhdistyneiden Kansakuntien UNGC-sopimuksen sitoutuen toimimaan ihmisoikeuksien ja kestävän kehityksen puolesta sekä vastustamaan korruptiota”, kerrotaan yhtiöstä.
Odotettavissa innovatiivinen vuosi 2013
”Vuosi 2013 tulee jälleen olemaan mielenkiintoinen vuosi”, sanoo Anderson. ”Olemme antaneet asiakkaillemme ja matkustajillemme lupauksen täydellisestä matkasta ja osana lupauksemme täyttämistä sijoitamme lisää mobiilipalveluihimme ja kehitämme matkahallinnon innovatiivisia palveluita ja työkaluja.”
Mobiili- ja online- palvelut laajenevat
Yhdessä WorldMaten kanssa CWT vahvistaa mobiilipalveluitaan personoiduilla, matkustajalähtöisillä ratkaisuilla. Vuonna 2013 esitellään CWT To Go powered by WorldMate, joka sisältää uusia palveluita, kuten esimerkiksi iPad-version.
Matkustajan hyvinvoinnin varmistaminen
CWT pitää matkustajiensa turvallisuuden varmistamista edelleen erityisen tärkeänä, varsinkin korkean matkustusriskin alueilla. Vuonna 2013 CWT vahvistaa turvapalveluitaan pitäen matkustajat ajan tasalla tapahtumista missä päin maailmaa he liikkuvatkaan ja auttaa poikkeustilanteissa muuttamaan matkajärjestelyjä.
Lisäksi CWT panostaa laajasti matkustavien työntekijöiden hyvinvointiin. Matkustuksen aiheuttamaa stressiä ja sen vaikutusta tuottavuuteen ja kustannuksiin selvittäneen tutkimuksensa pohjalta CWT pilotoi Travel Stress Indexiä asiakkaidensa keskuudessa jo vuoden 2013 ensimmäisellä puoliskolla.
Suomen näkymät valoisat
CWT:n Suomen toimitusjohtaja Virpi Paasonen pitää vuoden 2013 näkymiä valoisina. ”Olemme nyt saattaneet loppusuoralle yhdistymistoimenpiteet ja voimme tarjota asiakkaillemme sekä kansainvälisen suuren toimijan edut että paikallisen palvelun asiantuntemuksen.”