Tekes ja Visit Finland kokosivat kotimaan matkailun sidosryhmät toimintapäivään
Suomeen matkailumaana kohdistuneen suotuisan kehityksen ylläpitämiseksi on tehtävä koko ajan yhä enemmän. Digikehityksen kärkimaana Suomella on mahdollisuus saavuttaa etulyöntiasema tarttumalla matkailussa digitalisaation tarjoamiin mahdollisuuksiin.
Digitalisaatio on mullistanut matkailualaa 90-luvulta alkaen ja kehitys jatkuu ja kiihtyy. Monilla markkinoilla jo suurin osa matkailijoista etsii ja varaa matkoja online, todettiin D.Day:ssä.
Kovasti kilpailluilla matkailumarkkinoilla edelläkävijät kehittävät liiketoimintaansa uutta teknologiaa hyödyntäviä palveluja, kuten virtuaali- ja lisättyä todellisuutta sekä yksilöllisesti räätälöityjä matkoja ja elämyksiä. Ylläpitääkseen ulkomaisten matkailijoiden mielenkiinnon suomalaisten matkailuyritysten ja muiden palveluntarjoajien pitää olla hereillä.
Suomen matkailu- ja elämysteollisuuden tulevaisuutta visioitiin D.Day for Travel -tilaisuudessa Espoossa Nokian upeassa Executive Experience Centerissä 10. lokakuuta 2017. D.Day for Travel on Team Finlandin (Tekes ja Finpron Visit Finland) ja yhteistyökumppaneiden (Nokia, CGI, VTT ja Teknologiateollisuus) yhdessä järjestämä tilaisuus, jonka tavoitteena on innostaa Suomen matkailuteollisuutta yhdessä tarttumaan digitalisaation haasteeseen. Innostavien puheenvuorojen lisäksi tilaisuudessa workshopattiin mahdollisiksi yhteisiksi hankkeiksi ja projekteiksi kehittyvien aiheiden ympärillä.
-Suomella on erinomainen mahdollisuus esitellä vankka digiosaamisensa sekä toimiva infrastruktuurinsa matkailun kautta. Käytännönläheisten digitaalisten palveluratkaisujen kautta avautuu keinoja kertoa paitsi maamme matkailullisista sisällöistä myös Suomesta digitalisaatiokehityksen edelläkävijänä. Matkailun D.Day on erinomainen foorumi kohdistaa yhteiset ponnistukset samaan suuntaan, asiakaskokemusten syventämiseen sekä myönteisten palvelullisten muistijälkien synnyttämiseen, sanoo D.Dayn avannut ja päivän tapahtumat juontanut Visit Finlandin johtaja Paavo Virkkunen. Valtiovallan tervehdyksen päivän alkajaisiksi toi liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner.
Digi-innovaatiokilpailu etsii matkailun mullistavaa kotimaista ideaa. D.Day for Travel -tilaisuudessa julkistettiin myös Team Finland -verkoston matkailun digi-innovaatiokilpailu, jolla halutaan vauhdittaa uusien suomalaisten, digitaalisuutta hyödyntävien matkailupalveluiden ja tuotteiden kehittämistä ja menestymistä. Voittajalle on tarjolla kehityspolku ja tukea ideasta myyntiin.
”Tärkeää on, että idea ratkaisee olemassa olevan pulman tai vastaa tiedossa olevaan tarpeeseen ja että siinä on kansainvälistä kasvupotentiaalia. Me Team Finlandissa autamme viemään ideaa eteenpäin”, lupaa Visit Finlandilla digitalisaatiokehityksestä vastaava Kaisa Kosonen. Kilpailuun voi osallistua 10.10.-30.11.2017 ja voittaja julkaistaan tammikuussa 2018 matkamessuviikolla. (EH)