American Airlines seuraa esimerkkiä.
Delta Air Lines ilmoitti 14.3 lopettavansa matkatoimistojen peruskomissiot Yhdysvalloissa, Kanadassa, Puerto Ricossa ja U.S. Virgin Islandsilla. Politiikan muutos koskee sekä kotimaisia että kansainvälisiä lippuja. Yhtiö kertoo vaikean toimintaympäristön syyksi leikata kaikkia kustannuksia mukaanlukien lippujen jakelu. Halvempi sähköinen jakelu on luonut uuden markkinatodellisuuden, johon sekä Delta että matkatoimistot joutuvat sopeutumaan, kuului perustelu. Delta aikoo kuitenkin jatkossakin maksaa yksilöllisesti sovittuja kannuspalkkioita valikoiduille agenteille, kertoo Business Travel News.
Neljä päivää Deltan ilmoituksen jälkeen eli 18.3. American Airlines antoi oman vastaavansisältöisen tiedotteensa.
Amerikan markkinoilla muidenkin suurten lentoyhtiöiden odotetaan noudattavan samaa menettelyä – ainoastaan ehkäpä Southwest Airlines mahdollisena poikkeuksena. (EH)