Deturin vaikeudet ovat johtaneet siihen, että matkanjärjestäjän toiminta sen oman ilmoituksen mukaan ”keskeyty väliaikaisesti ja käynnistyy uudella pääomalla.” Mitä tällä täsmällisesti tarkoitetaan, ei Deturin tiedotteesta tarkalleen ilmene. Uusi pääoma viitannee kenties uuteen omistukseen!
Yhtiö luettelee nettisivuillaan joukon viimeaikaisia vaikeuksia ja kertoo toimintansa keskeytymisestä. Turkin matkustuksen suosiota ja kysyntää ei pohjoismaisilla markkinoilla liene ainakaan lisännyt Turkin valtiojohdon viimeaikainen poliittinen suhtautuminen Ruotsiin ja Suomeen – matkakaupan muiden ajankohtaisvaikeuksien ohessa.
Toisaalta kokemus kertoo, että aina on myös niitä sulovilenejä, jotka ostavat, kun halvalla saa!
Detur kehottaa asiakkaitaan ”don’t call us, we’ll call you” -tyyliin. Kilpailu– ja kuluttajavirasto (KKV) on jo kertonut tutkivansa Deturin menettelyä Suomessa ja Ruotsissa, jonne yhtiö on mm. asettanut matkapakettilakien mukaisen kuluttajavakuuden. Detur on Suomessa myös SMALin jäsen.
Tässä Deturin tiedote anonyymin johdon allekirjoittamassa sanamuodossa:
”Viimeiset vuodet ovat aiheuttaneet matkailualalle tavanomaista enemmän turbulenssia ja haasteita. Ensin pandemia, joka pysäytti maailmanlaajuisesti matkailu- ja ravintola-alan, ja sitten uudelleenkäynnistyksen vaikeudet. Euroopassa on nyt myös meneillään sota, joka vaikuttaa talouteen inflaatiolla ja heikentyneellä valuutalla sekä energiapulalla, samalla kun lentopolttoaineen kustannukset ovat nousseet jyrkästi. Tämä on johtanut siihen, että liiketoiminta on vaikeutunut ja johtanut uudelleenkäynnistyksen tarpeeseen terveen yrityksen varmistamiseksi.
Detur on siksi päättänyt tarkistaa toimintansa ja käynnistää sen uudelleen uudella pääomalla. Koska tämä merkitsee muutoksia organisaatiossa ja organisaation prosesseissa, tuotanto ja operatiiviset toiminnot keskeytetään väliaikaisesti joksikin aikaa ja kauden 2022 loppuosa perutaan.
Pahoittelemme tästä aiheutuvaa haittaa matkustajille, joiden matkat eivät nyt toteudu. Valitettavasti on kuitenkin välttämätöntä luoda organisaatio, joka on terveen ja vahvan yrityksen edellytys.
Matkustajien joiden matkoihin peruutukset vaikuttavat, ei tarvitse olla yhteydessä meihin, vaan tulemme olemaan yhteydessä heihin matkustuspäiväjärjestyksessä – Deturin johto”