Rahtiliiketoiminta kasvoi vahvasti, matkaustajamäärä myös nousussa
Helsinki-Tallinna-reittiä liikennöivän Eckerö Linen liiketoiminta kehittyi myönteisesti erityisesti rahtiliikenteessä vuoden 2011 neljän ensimmäisen kuukauden aikana. Eckerö Linen rahtialus m/s Translandian ja matkustaja-alus m/s Nordlandian kuljettaman rahdin määrä kasvoi 52 prosenttia verrattuna edellisvuoden vastaavaan aikaan.
Kuljetetun rahdin ja matkustajamäärän kehitykseen alkuvuonna vaikutti 12 päivän telakointijakso tammikuussa, jolloin Nordlandia oli uudistus- ja huoltotöiden vuoksi pois liikenteestä.
Pitkästä telakointiajasta huolimatta Eckerö Linen matkustajamäärä oli tammi-huhtikuussa 227 851, kun vastaava luku oli edellisvuonna 226 877. Helmihuhtikuussa, jotka ovat vertailukelpoiset kuukaudet edellisvuoteen verrattuna, matkustajamäärä kasvoi kahdeksan prosenttia.
Tallinnassa viivytään entistä pidempään, mikä näkyy hotellimatkustajien määrän kasvuna. Vertailukelpoisina kuukausina helmi-huhtikuussa hotellimatkustajien määrä kasvoi viisi prosenttia edellisvuoden ajanjaksoon verrattuna. Myös laivayhtiön kuljettamien henkilöautojen määrä jatkoi kasvuaan edellisvuoden tavoin. Tammi-huhtikuussa Eckerö Line kuljetti henkilöautoja 17 prosenttia enemmän Helsinki-Tallinna-välillä.
”On ollut ilo huomata, että rahtiliikenteessä käyttöön ottamamme uudet aikataulut ja Nordlandian lisävuorot on otettu hyvin vastaan ja rahtiliikenteen kysyntä on jopa ylittänyt odotuksemme. Myös matkustajatuotteeseen on panostettu uudistamalla Nordlandian myymälä-, ravintola- ja kokoustiloja. Kehitystyötä jatketaan muun muassa ottamalla käyttöön syksyllä uusi verkkopohjainen matkavarauspalvelu”, Eckerö Linen toimitusjohtaja David Lindström toteaa.
”Myönteinen kehitys sekä matkustaja- että rahtiliikenteessä osoittaa, että Eckerö Linen poikkeavalle, suomalaiselle konseptille on olemassa selkeä tarve. Kilpailutilanne Helsinki-Tallinna-reitillä on kuitenkin kova ja reitin toimijat ovat osaavia, minkä vuoksi suhtaudumme myönteisiin lukuihin kiitollisin mielin ja jatkamme toimintamme kehittämistä pitkäjänteisesti, jotta olisimme myös jatkossa asiakkaiden luottamuksen arvoisia”, Lindström jatkaa.
(EH)