Matkustajat toivoivat myös rauhallisia tiloja laivoilla
Eckerö Linen asiakastyytyväisyys on varustamon mukaan Helsinki-Tallinna-reitin paras. Tehdyssä tutkimuksessa yhtiön vahvimmiksi valteiksi seuloutuivat paras asiakaspalvelu sekä paras vastine rahalle. Eckerö Line on kasvattanut matkustajamääräänsä alkuvuonna 24 prosenttia.
Riippumaton kansainvälinen tutkimuslaitos EPSI Rating Centre tutki maalis-huhtikuussa Helsingin ja Tallinnan väliä kulkevien laivayhtiöiden asiakastyytyväisyyttä. Eckerö Linen asiakastyytyväisyysindeksi (73,9) oli yhtiöiden korkein. Eckerö Line sai kaikista tutkituista muuttujista vertailuryhmässään parhaat pisteet. Reitin asiakastyytyväisyyttä tutkittiin nyt ensimmäistä kertaa.
Eckerö Linen uusi toimitusjohtaja Taru Keronen on erittäin iloinen tutkimuksen tuloksista. Hänen mukaansa Eckerö Linen m/s Finlandian välitön ja ystävällinen palvelukulttuuri saikin tunnustusta tutkimuksessa: laivayhtiö sai tutkimuksessa erikoismaininnan henkilökohtaisen palvelun tasosta ja erottui kilpailijoistaan myös selkeästi paremmalla imagolla. Yhtiön asiakkaat olivat lojaaleimpia ja heidän rahalleen saama vastine arvioitiin korkeimmaksi.
Asiakkaat ovat ottaneet hyvin vastaan myös Eckerö Linen aikataulu-uudistuksen, joka kaksinkertaisti päivävuorot Tallinnaan vuoden alusta lähtien. Yhtiön asiakasmäärät ovat lisääntyneet vuoden takaisesta huomattavasti: Tammi-huhtikuussa 2014 yhtiö kuljetti reitillä 404 000 matkustajaa, kun vuotta aikaisemmin luku oli 325 000 eli matkustajamäärät ovat kasvaneet 24 prosenttia vuoden takaiseen verrattuna.
”Uskon, että hyvän palvelun ohella monipuoliset aikatauluvaihtoehtomme ovat tärkeä tekijä asiakastyytyväisyydessä”, Keronen sanoo.
Matkustusmukavuuden merkitys kasvaa. Yhtenä tuloksena tutkimuksessa selvisi, että matkustusmukavuutta arvostetaan nykyään entistä enemmän ja asiakkaat toivovat rauhallisempia oleskelutiloja laivalle. M/s Finlandialla on tähän kysyntään vastattu avaamalla maaliskuun alussa viihtyisä Lounge. Sen ovat löytäneet sankoin joukoin erityisesti työmatkalaiset ja leppoisaa matkustusta arvostavat matkustajat.
”Matkustajien tarpeet vaihtelevat paljonkin sen mukaan, missä roolissa he matkustavat ja heille on tärkeää kyetä tarjoamaan monipuolisia vaihtoehtoja laivamatkalla viihtymiseen”, Taru Keronen pohtii.