EckeröLine –varustamon Helsinki–Tallinna-reitin matkustajalaiva m/s Finlandia suuntaa tammikuussa 2019 runsaaksi viikoksi telakalle Pohjois-Puolan Gdanskiin. Määräaikaisten teknisten huoltotöiden lisäksi laivaa uudistetaan. Matkustusmukavuutta lisäämään uusitaan sisustusta ja rakennetaan laivaan toinen sisäänkäynti.
Eckerö Linen m/s Finlandialla on tammikuussa edessään telakointi Pohjois-Puolan satamakaupungissa Gdanskissa. Viimeinen vuoro ennen telakointia ajetaan Tallinnasta Helsinkiin 1. tammikuuta klo 18.30–21.00, ja liikenteeseen m/s Finlandia palaa jälleen 13. tammikuuta, jolloin se liikennöi klo 15.15 Helsingistä Tallinnaan.
Matkustajalaivan määräaikainen telakointi toteutetaan noin kerran kolmessa vuodessa. Telakoinnin aikana laivalla tehdään teknisiä ylläpitokorjauksia ja lisätään matkustusmukavuutta. Lisäksi alukselle asennetaan uudet pelastuslautat.
”Olemme tekemässä tänä vuonna ennätyksellisen tuloksen matkustajamäärissämme. Uudistetun aluksen ansiosta voimme tarjota asiakkaillemme entistäkin viihtyisämmän tavan matkustaa. Uskomme matkustajamäärien kehityksen olevan nousujohteinen myös jatkossa”, sanoo toimitusjohtaja Taru Keronen.
Teknisten ylläpitokorjauksien lisäksi myös matkustajatiloihin tehdään näkyviä uudistuksia. Merkittävin niistä on toinen sisäänkäynti, joka rakennetaan Kokouskeskus&Loungen läheisyyteen. Kahden sisäänkäynnin myötä asiakasvirtojen liikkuvuus parantuu, ja laivan sisään- ja uloskäynti nopeutuu. Muita uudistuksia ovat muun muassa Cafeteria Sataman toiseen kerrokseen rakennettava viihtyisä matkustustila. Suurin visuaalinen muutos toteutetaan BarNaissaaressa, jonka tilat uudistetaan täysin. Myös hytit uudistetaan, ja hyttikäytävien yleisilmettä raikastetaan.
Aluksen ympäristöteknologiaa parannetaan telakoinnin aikana toteuttamalla maasähkövalmius, jonka myötä m/s Finlandia voidaan tulevaisuudessa kytkeä laiturissa ollessaan maasähköön apumoottoreiden käytön sijaan. Maasähkö otetaan käyttöön, kun se on mahdollista Helsingin ja Tallinnan satamissa.
Telakoinnin aikana laiva saa myös painolastivesitankin puhdistusjärjestelmän, jonka avulla tulevaisuudessa ehkäistään vieraiden pieneliöiden ja muiden vieraslajien leviämistä merialueelta toiselle siirryttäessä.