M/s Finlandia telakalla2.-12. tammikuuta 2019.
Joulun ja uuden vuoden liikenteen päätteeksi Eckerö Linen m/s Finlandia menee telakalle Puolaan. Viimeinen vuoro ennen telakointia ajetaan Tallinnasta Helsinkiin 1.1.2019 klo 18.30 – 21.00. M/s Finlandia palaa liikenteeseen 13.1.2019. Tuolloin alus seilaa jälleen klo 15.15 Helsingistä Tallinnaan. Telakoinnin aikana tehdään teknisiä huoltotöitä sekä myös matkustusmukavuuteen ja -kokemukseen liittyviä uudistuksia, mm. hytit ja osa ravintoloiden asiakastiloista saavat uuden ilmeen.
Eckerön vuosi 2018 näyttää tähän asti 15 %:n kasvua matkustajamäärissä. Kasvu on syntynyt uudesta aikataulusta, jossa tämän vuoden alusta on ollut kolme päivittäistä lähtöä Helsinki-Tallinna –reitin molemmista satamista. Uusi aikataulu myös lyhensi matka-ajan 2 tuntiin 15 minuuttiin. Tästä osin on kiittäminen Helsingin Länsisataman uutta satama-allasta ja terminaalia, jossa m/s Finlandian kääntyminen sujuu nyt nopeimmillaan 45 minuutissa! Eckerö Line ilmoittaa omaksi markkinaosuudekseen Helsinki-Tallinna–liikenteessä 19 prosenttia.
M/s Finlandian ravintolapalvelussa Portaat luomuun –ohjelma on vahvasti mukana. Luomuohjelmassa on kuusi tasoa, joita etenemällä keittiöt lisäävät luomutuotteiden käyttöä. Kuluneen vuoden aikana Eckerö Line on kiloissa mitattuna tuplannut luomulaatuisten tuotteiden käytön ja on tämän myötä päässyt luomuohjelman 4. portaalle. Keittiössä käytetään vähintään seitsemää ohjelman porrastuotetta luomutuotteina. Lisäksi käytetään muita luomutuotteita mahdollisuuksien mukaan. Esimerkiksi kaikissa laivan kahviloissa ja ravintoloissa tarjottu suodatinkahvi on luomukahvia ja aamiaispuuro luomukaurapuuroa.
Tallinnan matkailutoimistossa kannetaan huolta suomalaismatkustuksen kehityksestä Tallinnaan. Viron kuuden kuukauden mittainen EU-puheenjohtajuus heinä-joulukuu 2017 aiheutti yleistä kysynnän lisääntymistä muista ilmansuunnista ja samalla mm. hotellien ja eräiden matkailupalveluiden hintojen nousua. Monet palvelutuottajat yhä pitäytyvät puheenjohtajuuskauden jälkeenkin kohonneissa hinnoissa. Tallinnan matkailun markkinointipäällikkö Mall Oja näkee tuon puolivuotiskauden hinnannousun yhdeksi syylliseksi siihen, että etenkin yöpyvien suomalaismatkailijoiden kokonaismäärä on ollut laskussa. Muitakin syitä kuten alkoholijuomien veronkorotus on ollut leikkaamassa ainakin tietyn matkailijasegmentin kulutuskäyttäytymistä. (EH)