Israelin epävakaa tilanne ja jatkuvat levottomuudet alueella ovat pakottaneet matkanjärjestäjät massiivisiin peruutuksiin, todetaan Euroopan matkatoimistojen ja matkanjärjestäjien katto-organisaatiosta ECTAAsta.
Ongelmia syntyy mm. siitä, että matkanjärjestäjät velvoitetaan maksunpalautuksiin asiakkaille ennen kuin ne saavat ennakkomaksujensa palautukset palvelujen tuottajilta. Jotkut lentoyhtiöt eivät myöskään toimi reilun pelin säännöillä, kun tarjoavat palautuksena rahan sijasta vouchereita eli ostokuponkeja tulevaisuuden lennoille.
Israeliin kohdistuneet hyökkäykset ja Israelin puolustusvoimien vastatoimet ovat useissa Euroopan maissa johtaneet viranomaisten antamiin matkustusvaroituksiin. Monet lentoyhtiöt ovat lopettaneet Israelin lentonsa tai evakuoineet matkustajansa maasta. Matkanjärjestäjien on ollut pakko peruuttaa matkat, kun niitä ei ole voitu turvallisesti toteuttaa.
Pakettimatkadirektiivi suo matkustajalle oikeuden saada rahansa matkanjärjestäjältä 14 vuorokauden sisällä silloin, kun matkanjärjestäjä peruuttaa matkan. Toimiakseen tämä kuitenkin edellyttäisi, että palvelutuottajat, etenkin lentoyhtiöt palauttavat matkajärjestäjien ennakkomaksut kiireesti ja viipymättä.
Nykytilanteessa jotkut lentoyhtiöt jälleen tarjoavat ainoastaan vouchereita peruutettujen lentojen sijasta, sen sijaan että palauttaisivat rahaa. Tämän välttämiseksi velvoite palauttaa maksut tulisi ECTAAn mukaan koskea myös kaikkien pakettiin sisältyvien palvelujen tuottajia eikä vain asiakaspinnassa olevaa matkanjärjestäjää matkanmyyjänä. Pakettimatkadirektiivin soveltamisalaa tulisi viipymättä tarkastella uudelleen.
”Syntynyt tilanne jälleen osoittaa, että tarvitsemme kiireesti parempaa harmonisointia EU:n Pakettimatkadirektiivin ja EU:n lentomatkustajien oikeuksien väliseen sääntelyyn. Jos EU:n komissio haluaa tehokkaasti suojella matkustajaa, tällainen harmonisointi tulisi aikaansaada ensi tilassa”, jyrähtää ECTAAn johtaja Frank Oostdam.
Suomen matkailualan liitto ry. SMAL on ECTAAn jäsen.