Suomen matkailualan liitto SMALin kutsua torstaina 24. syyskuuta 2020 noudatti näyttävä ja edustava joukko matkakaupan ammattiväkeä Eduskuntatalon portailla yhtenäisenä alan rintamana oltiin osoittamassa, kuinka tärkeä ja monipuolinen toimiala matkailuteollisuus on.
”Matkailu ei ole matkustajille vain ’hupimatkailua’, kuten maamme poliittinen johto antaa ymmärtää, vaan se on monelle suomalaiselle työn edellytys ja henkisen hyvinvoinnin lähde. Matkailu on tärkeä työllistäjä eri puolilla maatamme ja se tuo leivän pöytään sadoille tuhansille suomalaisille”, luonnehdittiin SMALinkutsussa mielenilmaukseen.
”Mielenilmauksessa vaadimme, että matkustamisesta puhutaan kiihkottomasti ja faktaperäisesti ja että alan demonisointi ja vähättely lopetetaan.” SMALin puheenvuorot käyttivät toimitusjohtaja Heli Mäki-Fränti sekä hallituksen puheenjohtaja Anne-Marjut Väänänen. He myös luovuttivat matkakaupan toimialan avoimen kirjeen Eduskuntatalon portaille saapuneille parlamentaarikoille sekä elinkeinoministeri Mika Lintilälle (ks. Matkaviikko 24.9)
Tilaisuuden iskulauseita ja teemoja olivat:
KYLLÄ vastuulliselle matkustukselle
KYLLÄ turvalliselle matkustukselle
KYLLÄ turvallisille kansainvälisille tapahtumille
KYLLÄ yhteistyölle
KYLLÄ yrittäjyydelle
KYLLÄ työlle
KYLLÄ arvostukselle
Toimialojen sektorikohtaisessa osuudessa varustamojen puheenvuorossa Eckerö Linen toimitusjohtaja Taru Keronen vetosi päättäjiin: ”Älkää upottako kotimaista merenkulkua, vaan sanokaa ’kyllä’ vastuulliselle ja turvalliselle matkustamiselle.” Taru Keronen muistutti, että iso osa viennistämme ja tuonnistamme kulkee rekka-autoissa meritse matkustajalautoilla. Lääkkeiden, varaosien, elintarvikkeiden ja monien tuotteiden huoltovarmuutemme on tästä merenkulusta riippuvaista.
Suomi tarvitsee lentoliikennettä ja matkailua
Lentoliikenteen näkökulman esitti Board of Airline Representives in Finland BARIF -yhteistyöelimen puheenjohtaja Pekka Mäkinen.
”Lentoliikenteen työllistävä vaikutus on Suomessa lähes 100.000 henkilötyövuotta. Sen luoma tutkittu lisäarvo Suomen kansantalouteenon 6.5 mrd. € ja 2.5 % maamme BKT:sta Lentoliikenne yhdessä matkailuelinkeinon kanssa on Suomen kansantalouden keskeinen dynamo. Tämä fakta ei monelle päättäjälle ole kuitenkaan selkeä – nyt se tulee ymmärtää ja hyväksyä.”
Lentoyhtiöt, muut kuljetusmuodot, matkailu- majoitus,ravintolat, muu palveluala, tapahtumat ja kulttuuriala muodostavat verkoston ja sisällön, joka työllistää laajasti koko Suomessa sukupuoleen, koulutukseen ja ikään katsomatta. Matkailijat kerryttävät verotuloa, tukevat talouttamme. Matkailun kotimaisuusaste on korkea. Mikä muu toimiala voi sanoa samaa?”, kysyi lentomatkustuksen pitkäaikainen vaikuttaja Pekka Mäkinen.
Lentoliikenteen toimivuus niin vientiteollisuuden kuin matkailun kannalta kaikkialla Suomessa edellyttää hyvää lentoasemaverkostoa. ”Kansainvälisten ja kotimaisten yhtiöiden on koettava toimintaympäristö myönteiseksi. Suomi tarvitsee toimivat lentoyhteydet kumpaankin suuntaan. Suomen pitää katsoa rohkeasti tulevaisuuteen ja tehdä päätökset. Suomessa matkailun – ja palvelualan rakenne pitää varmistaa nyt ja sille tulee osoittaaselkeä tuki ja luotettava tulevaisuuden visio”, peräänkuulutti Mäkinen.
”Meillä on vastuu, että nyt alalla toimivat ja erityisesti tulevat sukupolvet voivat olla ylpeitä Suomen linjauksista. Tämä edellyttää saumatonta yhteistyötä ja luottamusta eduskunnan, ministeriöiden ja elinkeinon kesken – ja ennen kaikkea toimialan merkityksen tunnustamista ja sitä tukevia päätöksiä.”
Lentoliikenne on turvallisen ja kestävän kehityksen edelläkävijä.
Lentoliikenteen toimiala on sitoutunut merkittävästi omassa toiminnassaan kansainvälisten sopimusten kautta ympäristöystävälliseen, kestävään kehitykseen. Tulokset ja tavoitteet puhuvat puolestaan.
”Lentäminen on vastuullista ja turvallista. Maailmassaei ole yhtään lentoyhtiöitä, joka ei aseta asiakkaiden turvallisuutta tärkeimmäksi arvokseen. Viranomaisten päätösten tulee tukea, eikä vaikeuttaa tätä arvoa ja tavoitetta. Lentoliikenne tukee koronan tehokasta testausta ilman monimutkaisia ja muuttuvia karanteenikäytäntöjä. Haasteet monella muulla teollisuudenalalla ovat valtavat, mutta sitoutuminen ja kansainväliset sopimukset ovat vasta työn alla”, jatkoi Pekka Mäkinen.
”Suomessa totutun mukaisesti matkatoimistot, matkanjärjestäjät ja lentoyhtiöt palvelevat kaikkia asiakkaita hyvin ja vastuullisesti. Suomalaisia ei johdeta uhkakuvilla tai pelolla, vaan ratkaisuilla. Haluamme kaikki, että Suomi menestyy. Me emme saa nyt sulkeutua tai ajaa itseämme kansainväliseen paitsioon. Meidän pitää vahvistaa paikkamme kansainvälisessä matkailussa ja varmistettava vapaa liikkuminen Suomesta ja Suomeen. Suomi tarvitsee lentoliikennettä ja matkailua.”
Ulkomaankauppa vaatii liikematkustusta
Suomen Liikematkayhdistys ry FBTA:n toiminnanjohtaja Sari Viljamaa totesi maamme viennin laskeneen ja palveluviennin romahtaneen koronanaikana. ”Uusia ulkomaan kauppoja ei tehdä virtuaalisesti eikä asennuksia tehdä etätyönä. Elinkeinoelämä tarvitsee matkustuspolitiikan, joka ei jätä Suomea takamatkalle muuhun EU:iin nähden”, vaatii Viljamaa.
Puheenvuoron portailla käyttivät myös incoming-matkatoimistojen edustaja Merja Hart, matkaoppaiden sektorin edustajat Teppo Viiperi ja Helena Henriksson. ”Matkaoppaan työ vaatii paljon opiskelua ja itsensä ajassa pitämistä. Vaarana on, että alan osaavat ammattilaiset menetetään kokonaan, mikäli kriisi pitkittyy”, sanoivat Viiperi ja Henriksson.
Palvelualojen ammattiliitto PAMin puheenjohtaja Annika Rönni-Sällinen sanoi puheenvuorossaan, ettei alaa saa päästää polvilleen.”Palvelualojen ammattilaisten osaaminen on sitä, että asiakas ei edes näe, miten kovaa duunia se on.”
Elinkeinoministeri lupaa viedä asiaa valtioneuvostoon
Elinkeinoministeri Mika Lintilä irrottautui Eduskunnan istunnosta torstaina 24. syyskuuta ja saapui tervehtimään Eduskuntatalon portaille SMALin koollekutsumaan mielenilmaisuun kokoontunutta matkakaupan väkeä.
SMALin hallituksen puheenjohtaja Anne-Marjut Väänänen ja toimitusjohtaja Heli Mäki-Fränti evästivät ministeriä matkakaupan ja sen väen tilanteesta ja mm. luovuttivat laatimansa avoimen kirjeen ehdotuksineen ja vaatimuksineen (ks.Matkaviikko 24.9).
SMALin johdon puheenvuoron ministeri kuunteli jokseenkin kärsivällisesti, mutta töksäytti oman puheenvuoronsa alkuun ehtineensä jo luulla, ettei hän saakaan puheenvuoroa. Mielenilmaisussa oli sen järjestäjien näkökulmasta varmasti ainakin yhtä paljon tai jopa enemmän kyse toimialan viestin saamisesta päättäjien korviin – siksi kuunteleminen ja jopa kuuleminen on myös poliitikolle keskeinen hyve, myös kiireessä ja kovassakin paineessa.
”Asia on ’äärettömän’ vakava”, myönsi tolkunmieheksikin mainittu Lintilä, ja kertoi olevansa jo toista kertaa matkailusta vastaavana ministerinä. ”Nyt tässä on eloonjäämistaistelun makua, kun kyse on työstä ja terveydestä. Käsillä olevaa matkailukautta ei millään enää pysty paikkaamaan”, sanoi ministeri yksiselitteisesti ilman tulkinnanvaraa. Hänen mukaansa onkin pohdittava sitä, miten pystymme edesauttamaan tilanteen normalisoitumista ja kompensoimaan alaa sen kokemissa koettelemuksissa. ”Kun toimialan volyymi on 16 miljardin euron suuruusluokkaa, on selvää, ettei valtiolla ole sellaisia rahoja”, sanoi ministeri, jonka oven takana tarvitsijoita ja pyytäjiäkin on viime aikoina riittänyt.
Ennen poistumistaan takaisin Eduskuntatalon paksujen graniittiseinien suojaan, ministeri Lintilä lupasi kuitenkin viedä matkakaupan asiaa ja ongelmia valtioneuvostoon. Paljon suurempia välittömiä lupauksia realistinen matkailuväki tuskin odottikaan Eduskunnan portailla kuulevansa.
SMALin väen murheita piipahtivat kuulemassa myös Liike Nyt -ryhmän ainoa kansanedustaja Harry ’Hjallis’ Harkimo sekä kansanedustaja Pia Kauma (kok,).
Matkakaupan väen viime torstain (24.9) mielenilmaisua seurasi hallituksen päätös ja tiedonanto tiukentaa taas muutaman päivän sisällä matkustusrajoituksia maista, joissa koronan ilmentymistaajuus on yli 25 tapausta 100 000 asukasta kohden viimeisten kahden viikon aikana. Nyt se tulee voimaan aivan keskeisten naapurimaidemmekin osalta: Ruotsi, Saksa ja Viro! Mikäli tämä jää pitkäaikaiseksi, matkakaupan alalla on todellinen katastrofi edessään. Konkursseja on jo nähty. Nyt pitäisi löytyä malttia ottaa käyttöön kaikki muut turvatoimet kuin maan rajojen tai ilmatilan sulkeminen.