Menu
MATKAVIIKKO
  • Etusivu
  • Mediatiedot
  • Tietoa meistä
MATKAVIIKKO

ETS tuo lisäkustannuksia merimatkojen hintoihin

Posted on 16.1.202416.1.2024 by Eero Havia

Euroopan unioni on päättänyt, että merenkulku siirtyy eurooppalaisen päästökauppajärjestelmän (Emission Trading System, ETS) piiriin 1.1.2024 alkaen. ETS-maksu lisätään matkan hintaan alla olevan taulukon mukaisesti.

Hintataulukko

  • EUR/matkustaja
  • ETS-maksua ei peritä alle 6-vuotiailta lapsilta
Reitti1-suuntainen matkaRisteily
Helsinki–Tukholma v.v.3,00 €6,00 €
Turku–Tukholma v.v.2,00 €4,00 €
Helsinki–Tallinna v.v.2,00 €4,00 €
Helsinki–Maarianhamina v.v.1,00 €–
Turku–Ahvenanmaa v.v.1,00 €2,00 € (piknik)
Kohderisteily Helsingistä3,00 €6,00 €

Emission Trading System – pienemmän hiilijalanjäljen puolesta

Merenkululla on keskeinen rooli maailmanlaajuisissa tavaravirroissa ja merenkulku on yksi energiatehokkaimmista liikennemuodoista, mutta se aiheuttaa myös merkittäviä kasvihuonepäästöjä. Vuonna 2018 maailmanlaajuisen merenkulun osuus ihmisen toiminnasta johtuvista maailmanlaajuisista päästöistä oli noin 3 %, ja EU:n tasolla meriliikenteen osuus EU:n hiilidioksidin kokonaispäästöistä on 3–4 %. EU sisällyttää merenkulun päästökauppajärjestelmään tavoitteenaan vähentää liikenteen kasvihuonepäästöjä. Kustannusajattelukehitys kannustaa merenkulkualaa lisäämään investointeja uuteen teknologiaan ja siirtymään uusiin polttoaineisiin ympäristövaikutusten vähentämiseksi.

Merenkulun liittyminen päästökauppajärjestelmään tapahtuu asteittain vuodesta 2024 alkaen, ja alan tulee olla kokonaan mukana järjestelmässä vuoteen 2026 mennessä. Tämä tarkoittaa, että varustamoiden on katettava asteittain suuremmat osuudet kasvihuonepäästöistään, kattaen 100 % päästöistä vuonna 2026. Päästökaupan käytännön vaikutus on, että varustamoiden on ostettava päästöoikeuksia samalla kun ne investoivat vaihtoehtoisiin polttoaineisiin ja uusiin teknologioihin. Näin ollen päästökauppajärjestelmällä on merkittävä vaikutus alan kustannuspohjaan, ja kohonneet kustannukset päätyvät osittain asiakkaiden maksettavaksi.

Laiva on edelleen yksi energiatehokkaimmista kulkuvälineistä, mutta tästä huolimatta myös merenkulkualan on ryhdyttävä lisätoimiin tullakseen täysin kestäväksi alaksi. Viking Line ymmärtää ilmastonmuutoksen torjumisen tärkeyden ja haluaa olla edelläkävijä ilmastopäästöjen ja paikallisten ympäristövaikutusten vähentämisessä.

Lisätietoja EU:n päästökauppajärjestelmästä:
Reducing emissions from the shipping sector (europa.eu)

Lähde: Viking Line

Uusimmat artikkelit

  • Saariston Rengastie avautuu – kausi pidempi kuin koskaan 9.5.2025
  • Helsinkiin odotetaan vilkasta matkailukesää 8.5.2025
  • Tampere-Pirkkalan lentoasemalla suuronnettomuusharjoitus 7.5.2025 7.5.2025
  • Finnlinesin tuloskatsaus tammi–maaliskuu 2025: ”Melko hyvä” 6.5.2025
  • Tammisaaren nykytaiteen museo Chappen kesänäyttelyt 9.5.-7.9.2025 6.5.2025

Arkistot

Kategoriat

  • Kotimaan matkailu
  • Laivaliikenne
  • Lentoliikenne
  • Liikematkustus
  • Majoitus
  • Matkamessut
  • Muut aiheet
  • SMAL
  • Vapaa-ajan matkailu

Yhteistyössä:

FBTA
© 2025 Matkaviikko Kustannus