Menu
MATKAVIIKKO
  • Etusivu
  • Mediatiedot
  • Tietoa meistä
MATKAVIIKKO

Euroopan lentoturvallisuuslainsäädäntö uudistuu

Posted on 24.8.201826.12.2018 by Eero Havia

Yhä yhtenäisemmät säännöt EU-tasolle

Uusi Euroopan unionin lentoturvallisuuslainsäädännön kulmakivi, uudistettu EASA-asetus julkaistiin elokuun 22. päivä. Uusi asetus tulee voimaan 11.9.2018 ja sen vaikutukset näkyvät asteittain niin lentomatkustajille kuin kaikille ilmailun toimijoillekin.

Euroopan parlamentin ja neuvoston 22.8.2018 julkaisema ns. EASA-asetus tuo ilmailun turvallisuuskysymyksissä EU-tasolle yhä yhtenäisemmät säännöt, joiden muokkaamisessa Suomi on ollut vahvasti mukana. Suomen ilmailun turvallisuuspolitiikassa turvallisuus ja matkustajien luottamus lentoliikennejärjestelmään ovat keskeisiä päämääriä. Matkustajan näkökulmasta uudet teknologiat ja digitalisaation kehitys lisäävät usein asiakasystävällisyyttä ja matkustusmukavuutta.

”Suomelle ja suomalaisille uudistus on tervetullut. Nyt julkaistu EASA-asetus tuo monia elementtejä, jotka vahvistavat viranomaisten ja toimijoiden mahdollisuutta vastata toimintaympäristön muutoksiin ja varmistaa turvallinen toiminta”, sanoo Trafin ilmailujohtaja Pekka Henttu.

Uutuutena tulevat olemaan muun muassa yhteiset säännöt miehittämättömässä ilmailussa, kyberturvallisuudessa ja maahuolinnassa eli lentoasematoiminnoissa. Uusi asetus korostaa turvallisuustiedon roolia, riskiperusteista lähestymistapaa muun muassa valvonnassa sekä joustavaa reagointia vaikeasti ennakoitaviin ilmiöihin. Nämä kehittyneet turvallisuudenhallinnan mekanismit edellyttävät toimijoiden, kansallisten viranomaisten ja Euroopan lentoturvallisuusvirasto EASAn vuoropuhelua ja yhteistyötä kuten myös yhteisiä sekä kansallisia turvallisuusohjelmia ja -suunnitelmia.

Droneille EU:n laajuiset, yhtenäiset ohjeet

Uusia EU-sääntöjä on pian odotettavissa miehittämättömien ilma-alusten osalta. Tähän saakka pienemmillä laitteilla ei ole ollut yhteistä EU-pohjaa, sillä EU:n toimivaltaan ovat kuuluneet vain vähintään 150 kg:n miehittämättömät ilma-alukset. Suomi on ollut aktiivisesti mukana valmistelemassa näitä sääntöjä.

”Olemme pystyneet hyödyntämään valmistelussa kansallisia ratkaisuja, joilla on edistetty liiketoiminnan kehittymistä. Suomalainen dronesääntely on kansainvälisesti erittäin liberaalia ja olemmekin tuoneet onnistuneesti myös tätä näkökulmaa yhteiseen lainsäädäntötyöhön”, kertoo Henttu.

Uudet teknologiat lisäävät lentomatkustamisen mukavuutta, mutta tuovat myös haasteita

Myös kyberturvallisuuskysymyksissä saadaan pian yhteistä pohjaa. Digitalisaatio on tuonut mukanaan uudenlaisia mahdollisuuksia, mutta myös haasteita. On tärkeää, että toimintaa kehitetään hyödyntäen mahdollisimman laajaa tietopohjaa ja yhteistyössä muiden EU-maiden kanssa. Tehokkaat tietoturvan riskienhallintamenetelmät mahdollistavat digitalisaation hyödyntämisen kestävällä tavalla sekä varmistavat yleisesti turvallisen toiminnan jatkuvasti muuttuvassa toimintaympäristössä.

EU:n piirissä jo olevan ilmailutoiminnan osalta lakiuudistus syventää ja selkiyttää EU-tason toimintaa. Tämä koskee esimerkiksi lentäjiä, lennonjohtajia, lentämistä ja lentoasemia koskevia sääntöjä. (EH)

Vastaa Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Uusimmat artikkelit

  • Alkoholiveron kiristäminen kasvattaa alkoholin matkustajatuontia 13.5.2025
  • Koli ja Pielisen Karjala ovat nyt ”Myyttinen Suomi” 12.5.2025
  • Taitaja2025-tapahtuma järjestettiin Turussa 5.−8.5.2025 – mukana matkailuala 11.5.2025
  • LYGG:n emoyhtiö FlyMaas Oy hakeutui konkurssiin 10.5.2025
  • Ehdokkaiden asettaminen 2025 Finnish Travel Galan palkintokategorioihin on alkanut 10.5.2025

Arkistot

Kategoriat

  • Kotimaan matkailu
  • Laivaliikenne
  • Lentoliikenne
  • Liikematkustus
  • Majoitus
  • Matkamessut
  • Muut aiheet
  • SMAL
  • Vapaa-ajan matkailu

Yhteistyössä:

FBTA
© 2025 Matkaviikko Kustannus