Menu
MATKAVIIKKO
  • Etusivu
  • Mediatiedot
  • Tietoa meistä
MATKAVIIKKO

Eurooppalaisen raideleveyden Rail Nordican suunnittelu alkaa – hallituksen kehysriihessä tehtiin historiallinen päätös

Posted on 25.4.202526.4.2025 by Eero Havia
Liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne.
Liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne. (Kuva: Katri Lehtola, Keksi/LVM)

Hallitus esittää vuosien 2026–2029 julkisen talouden suunnitelmassa 20 miljoonaa euroa hankkeelle, jossa aloitetaan suunnittelu eurooppalaisen raideleveyden ulottamisesta Ruotsista Suomeen.

”Rail Nordican eli Pohjolan radan suunnittelun aloittaminen on historiallinen päätös. Kyse ei ole pelkästään sotilaallisen liikkuvuuden kehittämisestä, joka parantaa Suomen huoltovarmuutta ja on keskeinen osa kokonaismaanpuolustusta, vaan myös merkittävästä kasvua ja työllisyyttä vahvistavasta suurhankkeesta. Väylävirasto käynnistää suunnittelun ripeästi”, liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne sanoo.

Rail Nordica -hanke on miljardiluokan pitkän aikavälin hanke, jolla edistetään sotilaallista liikkuvuutta ja huoltovarmuutta. Hanke vahvistaa myös elinkeinoelämän toimintaedellytyksiä Suomessa ja muissa Pohjoismaissa sekä vastaa NATO:n tarpeisiin.

Hankkeen ensimmäisessä vaiheessa suunnitellaan yhteys Haaparanta-Tornio-rajanylityspaikalta Kemiin. Suunnitteluhanke alkaa vuonna 2025. Rail Nordican rakentamiskustannukset Pohjois-Suomen perukoilta Ouluun saakka ovat alustavan arvion mukaan kokonaisuudessaan yli 1,5 miljardia euroa.

Suomen raideleveys on 90 millimetriä muuta Eurooppaa leveämpi. Eurooppalaisen raideleveyden ulottaminen Ruotsista Suomeen varmistaisi tehokkaat raidekuljetukset Pohjoismaiden välillä ja kytkisi Suomen yhä tiiviimmin länteen.

Väylävirasto on liikenne- ja viestintäministeriön toimeksiannosta käynnistänyt vuonna 2024 selvitystyön eurooppalaiseen raideleveyteen siirtymisestä Pohjois-Suomessa. Selvityksen päätulokset esitellään kesäkuussa 2025.

Euroopan laajuista TEN-T-liikenneverkkoa koskevassa asetuksessa on vaatimuksia siitä, että jäsenmaat selvittävät, suunnittelevat ja edistävät eurooppalaista raideleveyttä. Tämä koskee erityisesti niitä EU-maita, joissa nykyinen raideleveys poikkeaa eurooppalaisesta. Komissio painottaa myös sotilaallisen liikkuvuuden merkitystä, ja Suomi pyrkii hyödyntämään tähän liittyvää EU-rahoitusta sekä nyt että tulevaisuudessa.

Lähde: Liikenne- ja viestintäministeriö/tiedote

Aamukahvit

Uusimmat artikkelit

  • Finnair peruu noin 50 lentoa IAU:n työtaistelutoimien takia maanantaina 2. kesäkuuta 31.5.2025
  • Eurooppalaiset hotellit nostavat yhdessä kanteen Booking.comia vastaan 31.5.2025
  • Uusi oivallinen tuttavuus Tallinnassa: Hampton by Hilton 30.5.2025
  • Sakari Romu in memoriam 29.5.2025
  • Finnair peruu noin 110 lentoa IAU:n työtaistelutoimien takia 30. toukokuuta 28.5.2025

Arkistot

Kategoriat

  • Kotimaan matkailu
  • Laivaliikenne
  • Lentoliikenne
  • Liikematkustus
  • Majoitus
  • Matkamessut
  • Muut aiheet
  • SMAL
  • Vapaa-ajan matkailu

Yhteistyössä:

FBTA
© 2025 Matkaviikko Kustannus