Yritysten matkahallinnon väen Matkamessutapahtuma Helsingin Messukeskuksessa tammikuun kolmantena viikonloppuna 2024 alkoi totuttuun tapaan matkahallinnon ammattilaisille omistetun torstain aamuvarhaisella FBTA Hot Topic -seminaarilla. FBTA:n ja Messukeskuksen aamunavausten ja tervehdysten jälkeen seminaarin ohjelma koostui liikematkustuksen ja matkahallinnon ajankohtaisista aiheista aina globaaliin geopolitiikkaan ja maailman tilanteeseen.
FBTA:n toiminnanjohtaja Sari Viljamaa ja hallituksen puheenjohtaja Mirja Kivimaa (Outokumpu Oyj) toivottivat monikymmenpäisen osallistujajoukon tervetulleeksi vastuullisuutta ja turvallisuutta, mutta myös asteen pragmaattisempaa matkahallinnon ja hankinnan yhteistyötä käsittelevään aamuistuntoon. Matkamessujen myyntipäällikkö Rea Sandström kertoi seminaariväelle alkamassa olleiden Matkamessujen annista.
Fiskars Group – kertakäyttökulttuuria vastaan
Ensimmäisenä estradilla esiintyi Fiskars Groupin Kati Ihamäki, VP Sustainability and Public Affairs. ”Monet tuntevat Fiskarsin sakset, mutta jo vuonna 1649 alkunsa saanut ja yli 100 maassa toimiva Fiskars Group on toki paljon muutakin: mm. Iittala, Hackman, Arabia, Royal Doulton, Royal Copenhagen, Wedgwood, Waterford, Rörstrand kuuluvat konserniin.
Kati Ihamäen aihe oli linjattu ja otsikoitu ’Fiskars Group –kertakäyttökulttuuria vastaan’ eli edistyksellistä muotoilua, joka tekee ihmisten arjesta ainutkertaista. Matkakaupan ja –hallinnon väki muistaa Kati Ihamäen muutaman vuoden takaa Finnairin ympäristöjohtajana, joka lisäksi ansioitui mm. kansainvälisen ilmakuljetusliitto IATA ympäristökomitean jäsenenä.
”Fiskars Groupissa työmme mahdollistajia ovat ihmiset, digitaalisuus, innovaatiot ja design sekä vastuullisuus. Teemme arjesta ainutkertaista, isältä tyttärelle ja äidiltä pojalle”, luonnehti Kati Ihamäki. Käytännön kiertotaloutta edistävinä esimerkkeinä hän mainitsi Fiskarsin vintage-palvelun ja Fiskarsin pannuhuollon, jolla teflon-paistinpannut uudistetaan käyttökuntoon, sen sijaan, että ne viskattaisiin pois.
Neljän tunnin sääntö
”Meillä liikematkustuksessa on neljän tunnin sääntö, mikä tarkoittaa, että tapahtuman tulee kestää vähintään neljä tuntia, jotta sinne kannattaa matkustaa. Kuljetuksia on optimoitu päästöjen rajoittamiseksi. Lisäksi matkustuksen tulee tukea strategiaa ja matkustukselle tulee miettiä vaihtoehtoja. Toteutetun matkustuksen tukee olla kustannustehokasta ja turvallista”, määritteli Kati Ihamäki. ”Lähtökohtamme on tehdä enemmän kuin laki vaatii ja näemme yritysten roolin myös yhteiskunnan haasteiden ratkaisijana. Riskeistä on siirryttävä mahdollisuuksiin.”
Vastuullisuus ohjaa HU:n matkustushankintoja
Helsingin Yliopiston (HU, University of Helsinki) hankinta-asiantuntija Satu Lerssi mainitsi vastuullisuuden Helsingin Yliopiston matkustushankintojen ohjenuoraksi. ”Yliopisto on vastuullisuuden ja kestävyyden edelläkävijä. Tiede ja oppiminen kuuluvat kaikille ja avoimuus vahvistaa tiedettä ja yhteistyötä”, avasi Satu Lerssi. ”Matkahankinnoissa kaikkien sopimustoimittajien tulee sitoutua vähimmäisvaatimuksiin. Tavoitteitamme ovat energian kulutuksen ja siten kasvihuonekaasupäästöjen vähentäminen. Tähtäämme vuoden 2030 hiilineutraaliustavoitteeseemme.” ’
”Matkustetaan vähemmän ja pyritään yhdistämään matkoja, vältetään välilaskullisia lentoja ja matkustetaan loppumatka mahdollisuuksien mukaan junalla”, listasi Satu Lerssi toimia päästöjen vähentämiseksi. Työmatkustuksen sekä kodin ja työpaikan väliset matkat tuottavat yli 10 % Yliopiston päätöistä, totesi Lerssi. ”Tapahtumien järjestämisessä pyrimme käyttämään Yliopiston omia tiloja, aina kun se on mahdollista. Tarjoilussa suosimme kasvis- ja vegaaniruokia sekä vastuullisesti pyydettyä kalaa ruokahävikkiä välttäen”. Tapahtumissa 80 % väestä saapuu paikalle ja no-show on 20 %, mainitse Satu Lerssi.
Vastuut ja roolit selkeiksi
Matkahallinnon ja hankinnan yhteistyö oli Pia Karin, Sourcing Manager, Sanoma Oyj, aiheena. Pia Kari, FBTA:n hallituksen aikaisempi puheenjohtaja ruoti yrityksen matkahallinnon ja hankinnan toimijoiden työnjakoa palvelujen toimittajia kilpailutettaessa: ts. mitä selvittää matkahallinto, mitä hankinta tahollaan selvittää kohdistuen palveluiden toimittajiin jo ennen kilpailutusta ja miten hankintaosasto toimii neuvotellessaan eri toimittajien kanssa. Miten koko ketjun flow saadaan toimivaksi itse työmatkustajasta HR:ään, matkahallintoon, riskienhallintaan ja aina yrityksen johtoon asti.
”On hyvä miettiä ja kirjata roolit ja vastuut, jotka varmasti eri yrityksissä ilmenevät eri tavoin. Ja kannattaa muistaa, että käyttämättömät palvelut ovat resurssien tuhlausta, johon ei liene varaa missään”, summasi Pia Kari.
Lentomatkojen uudet tuulet
Robert Lönnblad,Market Director Europe & Head of Business Travel, Finnair valotti Finnairin jakelustrategiaa ja meneillään olevaa New Distribution Capability eli NDC-vaihetta aktiivisen digitalisoinnin ja teknologiauudistusten läpiviemisen kautta. ”Kotimaan lennot ovat helmikuusta 2024 varattavissa ainoastaan NDC-teknologiaa käyttävien matkatoimistojen kautta. Vanhemmalla Edifact-teknologialla tehdyistä varauksista on säädetty 15 euron Edifact-lisämaksu ja myös classic -lipputyyppi poistuu huhtikuusta alkaen vaiheittain Edifact-jakelusta”, sanoi Lönnblad ja jatkoi: ”Uusi PrioFlex –lippu tuo joustavuutta ja helppoutta matkustukseen ja myös koneenvaihtoihin. PrioFlex on Finnairin yritysasiakkaiden ja erityisesti sopimusasiakkaiden lipputyyppi.”
Security on lentoliikenteen suojaamista laittomilta teoilta
Finnairin toisen puheenvuoron Hot Topic-seminaarissa aiheenaan lentoliikenteen turvaaminen käytti Kaarlo Karvonen, Head of Security.
Jos englanninkielinen termi safety on sellaista turvallisuutta, jolla esimerkiksi lentokone pysyy ilmassa, määritteli Karvonen termin security sellaiseksi turvallisuudeksi, jossa lentoliikennettä suojataan laittomilta teoilta. Tällaista voivat olla sabotaasiteot, konekaappaukset, mutta hieman arkisemmin myös häiriköinti lennoilla ja jopa väkivaltainen käyttäytyminen lentomatkan aikana tai yhteydessä. Tämä ilmenee ohjeiden ja määräysten noudattamatta jättämisenä, joskus aggressiivisena käytöksenä. Liiallinen alkoholin käyttö ja WC-tupakointi lennoilla ovat olleet matkustamohenkilökunnan toistuvana riesana ainakin siitä alkaen, kun tupakointi lennoilla kiellettiin.
Karvonen toteaa, että myös ylisuuret käsimatkatavarat ovat nousseet viime aikoina ongelmaksi. Rankimmillaan matkustajalta joudutaan epäämään lennolle pääsy, kutsumaan viranomaiset avuksi tilanteeseen, langettamaan matkustuskielto tai joskus jopa nostamaan rikosprosessi. Lentoliikenteen turvaamisen toiminnalliset ulottuvuudet Karvosen mukaan ovat asiakkaat, matkatavarat, henkilöstö ja miehistö, rahti, muonitus sekä ilmatila ja itse ilma-alus.
Globaali riskienhallinta ja turvallisuus
FBTA:n Hot Topic-seminaarin päätti varsin rankka aihe. Riskienhallinta ja turvallisuusalan senior advisor Heljo Laukkala, jonka tausta on puolustusvoimissa, käsitteli aihetta ’Ukrainan sodan heijastumat globaaliin turvallisuustilanteeseen ja matkustusturvallisuuteen’.
Taustaksi nykyiselle epävakaudelle Laukkala näkee maailman tapahtumat Lähi-idässä, Syyrian sodan2015 ja Venäjän intervention tukemaan Bashar al-Assadia, Wagner- ja ISIS-joukkojen toimet ja jo vuotta aikaisemman Krimin valtauksen sekä Venäjän-Syyrian-Iranin-akselin ja siinä taustassa 24.2.2022 käynnistetyn Ukrainan sodan heijastukset globaalin turvallisuuden tilanteeseen.
Vaikutukset meillä Suomessa ovat tunnetusti johtaneet maamme Nato-jäsenyyteen ja matkustuksen kannalta merkittävään ja hankalaan Venäjän ilmatilan sulkuun niin suomalaisilta kuin muilta läntisiltä ilma-aluksilta ja samalla kutakuinkin kaikkien liiketoimintojen vetäytymiseen Venäjältä. Taustaksi Laukkala näkee Neuvostoliiton hajoamisen, Kaspian meren sisämeren aseman sekä Mustan meren alueiden muutokset Venäjän näkökulmasta.
Toisena rintamana Laukkala arvioi Afrikan ja Etelä-Afrikan ulottuvuudet, jossa Venäjä Wagner-joukkoineen on operoinut vaikutusvaltansa ylläpitämiseksi, mutta ennen kaikkea tavoitellut Afrikan luonnonvarojen kuten kullan, koboltin ja timanttien avulla kompensaatiota läntisille kaupallisille sanktioille. Ei ole tässä katsannossa sattumaa, että juuri Etelä-Afrikka on nostanut tuoreeltaan maailman polttopisteeseen syytökset Israelia vastaan sen aiheuttamaksi väitetystä kansanmurhasta Gazassa.
Sudanin ja Jemenin kautta Laukkala näkee vaikutukset Punaiselle merelle ja samalla Euroopan ja Aasian välisen meri- ja ennen kaikkea rahtiliikenteen vaikeuttamiseen tuolla alueella. Laukkala listaa jopa toimia Etelä-Amerikassa, so. mm. Venezuelan tavoitteet liittää öljyalueita Guayanasta itseensä samoihin syy-yhteyksiin.
Omalla itärajallamme Venäjän välineellistetyn pakolaistilanteen pitkittyminen, Euroopassa Kosovon ja Serbian Venäjä- ja Kiinasuhteet, Koreoiden tilanne Kaukoidässä, Unkarin toiminta EU:ssa ja Natossa ja jopa niinkin läntisen maan kuin Itävallan FPÖ-puolueen toiminta maan vaalien jälkeen Venäjä-pakotteista luopumiseksi ovat Laukkalan arvion mukaan Venäjän – Ukrainan –erikoisoperaation, siis sodan, pitkiä lonkeroita ja heijastuksia, joiden varjossa muu maailmaa luovii.
Laukkala loi kuulijoidensa eteen puistattavan ja pysäyttävän kuvan maailman nykytilasta, jossa jollakin tasolla näkyy arvattavasti myös sen hahmottaneen henkilön sotilastausta. Arvio antaa kuitenkin miettimisen aihetta myös liike-elämän toimijoille ja liikematkustajille heidän matkustaessaan maailman eri kolkissa.