Lentoasemayhtiö Finavia pilotoi uutta digitaalista palvelua, joka näyttää Helsinki-Vantaan matkustajille ennustetun jonotusajan turvatarkastuksessa seuraavan 12 tunnin aikana. Finavia kehittää pilottia yhdessä asiakkaidensa kanssa. |
”Helsinki-Vantaan lentoaseman palveluita ja asiakaskokemusta kehitetään datalähtöisesti. Nyt pilotoitavan jonotusajan ennusteen tavoitteena on kehittää turvatarkastuksen asiakaskokemusta ja sujuvaa matkustamista entisestään. Keräämme palvelun käyttäjiltä aktiivisesti palautetta sivustolla olevan palautelomakkeen kautta,” Helsinki-Vantaan matkustajapalveluista vastaava johtaja Hanna Hämäläinen Finaviasta sanoo. Matkustajat voivat tarkistaa turvatarkastuksen jonotusajan ennusteen ennen lentoasemalle saapumista. Finavia on lisännyt ennusteeseen myös tiedon matkalle lähtevien matkustajien määrästä 30 minuutin välein. Pilotti on saatavilla Finavian verkkosivuilla. ”Ennustettu jonotusaika perustuu siihen, paljonko matkustajia turvatarkastuksessa on seuraavan 12 tunnin aikana. Aamuisin kello 6–9 välillä ja iltapäivisin kello 14–18 välillä matkustajia on turvatarkastuksessa eniten,” sanoo Hämäläinen. Finavia suosittelee, että matkustajat noudattavat lentoyhtiön antamaa saapumisaikaa lentoasemalle. Pilotti on asiakaskokemuksen kehittämistä datalähtöisesti Jonotusaikaennuste on yksi käytännön esimerkki datan hyödyntämisestä asiakaskokemuksen parantamiseksi. Helsinki-Vantaan lentoaseman digitaalisia palveluita kehitetään datalähtöisesti. Pilotti on saanut kahdessa kuukaudessa lähes 100 tuhatta näyttökertaa. Se kertoo, että turvatarkastuksen jonotusajasta kertovalle palvelulle on kysyntää matkustajien keskuudessa. Finavia julkaisi pilotin verkkosivuillaan matkustajien saataville lokakuussa 2024. Aiemmin pilotti on ollut saatavilla Finavian ilmaisessa MyFlight-palvelussa. Pilotointi jatkuu vuoden 2024 loppuun ja Finavia kerää käyttäjien kokemuksia sivustolla olevan palautelomakkeen avulla. Lähde: Finavia |