Työt käynnissä toukokuusta elokuuhun
Toukokuussa käynnistyvä kiitotie 1:n peruskorjaus supistaa lentoaseman kiitotiekapasiteettia kolmeksi kuukaudeksi, mutta ei vaikuta merkittävästi kesän liikennevolyymeihin. Suurinvestointi on osa Finavian mittavaa investointiohjelmaa, jolla kehitetään Suomen lentoasemaverkoston kilpailukykyä.
Kiitotie 04R-22L, tutummin kiitotie 1, on Helsinki-Vantaan ensimmäinen kiitotie. Se otettiin käyttöön lentoaseman avajaisten yhteydessä vuonna 1952. Helsinki-Vantaalla on vuorokaudessa keskimäärin 550 operaatiota eli nousua tai laskua, joten kiitotie on kansainvälisestikin mitattuna vilkkaassa käytössä.
Kolme kuukautta kestävän peruskorjauksen aikana lentoasemalla on käytössä kaksi kiitotietä normaalin kolmen sijaan. Tämä supistaa saapuvan iltapäiväliikenteen kapasiteettia noin 30 prosentilla.
”Olemme suunnitelleet kesän aikatauluja ja ratkaisuja mahdollisiin muutoksiin yhdessä lentoyhtiöiden kanssa viime syksystä lähtien. Takana on lukuisia analyysejä siitä, miten saamme lentoliikenteen toimimaan mahdollisimman sujuvasti myös remontin aikana”, Finavian apulaisjohtaja Heini Noronen-Juhola kertoo.
Peruskorjaus ei vaikuta merkittävästi kesän liikennevolyymeihin. Mannertenvälinen laajarunkoliikenne ja Euroopan suurimmat volyymireitit operoidaan korjaustöiden aikana normaalisti.
Mahdolliset aikataulumuutokset koskevat pääosin matkustajamääriltään pienimpiä reittejä.
Peruskorjaus käynnistyy toukokuun alussa. Remontin kesto on noin 12 viikkoa ja sen arvioidaan valmistuvan elokuun 2015 alussa.
”Peruskorjaus ei tarkoita vain sitä, että kiitotien asfaltti uusitaan. Yli kolmen kilometrin pituisen kiitotien alla on valtava määrä esimerkiksi sähkö- ja telekaapeleita, jotka on otettava huomioon. Pelkästään valaisimia on remontoitavalla alueella lähes 2000, ja kaapelointitöitä on tulossa noin 30 kilometrin edestä”, Noronen-Juhola kertoo.
Remontin syy, turvallisen lentoliikenteen takaaminen, tukee Finavian perustehtävää.
”Kaiken toimintamme ytimessä on ilmailun ensiluokkainen turvallisuus. Kiitotiehen kohdistuu valtava kuormitus, ja siksi sen rakenteiden on oltava aivan toista luokkaa kuin esimerkiksi moottoriteiden”, Noronen-Juhola sanoo.
Finavia kunnostaa myös muiden lentoasemiensa kiitoteitä. Kesällä 2014 remontoitiin Ivalon lentoaseman kiitotie. Kesällä 2015 vuorossa ovat Vaasan ja Kittilän kiitoteiden kunnostustyöt.
Remontti aiheuttaa muutoksia lentomelun suuntautumiseen, sillä lentokoneiden nousu- ja laskeutumissuunnat poikkeavat peruskorjauksen aikana normaalista. Tämä tuo muutoksia kesän ajan lentokonemelun suuntautumiseen.
Lentomelu lisääntyy remontin aikana erityisesti Pohjois-Helsingin alueella sekä Keravan suunnassa, erityisesti Keravan keskustan alueella. Lentomelu vähenee touko-kesäkuussa Nurmijärven suunnassa.
Finavia tiedottaa kiitotien peruskorjauksen etenemisestä ja sen mahdollisista vaikutuksista verkkosivuillaan.
Finavian toteuttamat lentoasemainvestoinnit synnyttivät vuonna 2014 yhteensä 287 henkilötyövuotta 93 prosentin kotimaisuusasteella.
Finavia remontoi Helsinki-Vantaan pääkiitotien
Toukokuussa käynnistyvä kiitotie 1:n peruskorjaus supistaa lentoaseman kiitotiekapasiteettia kolmeksi kuukaudeksi, mutta ei vaikuta merkittävästi kesän liikennevolyymeihin. Suurinvestointi on osa Finavian mittavaa investointiohjelmaa, jolla kehitetään Suomen lentoasemaverkoston kilpailukykyä.
Kiitotie 04R-22L, tutummin kiitotie 1, on Helsinki-Vantaan ensimmäinen kiitotie. Se otettiin käyttöön lentoaseman avajaisten yhteydessä vuonna 1952. Helsinki-Vantaalla on vuorokaudessa keskimäärin 550 operaatiota eli nousua tai laskua, joten kiitotie on kansainvälisestikin mitattuna vilkkaassa käytössä.
Kolme kuukautta kestävän peruskorjauksen aikana lentoasemalla on käytössä kaksi kiitotietä normaalin kolmen sijaan. Tämä supistaa saapuvan iltapäiväliikenteen kapasiteettia noin 30 prosentilla.
– Olemme suunnitelleet kesän aikatauluja ja ratkaisuja mahdollisiin muutoksiin yhdessä lentoyhtiöiden kanssa viime syksystä lähtien. Takana on lukuisia analyysejä siitä, miten saamme lentoliikenteen toimimaan mahdollisimman sujuvasti myös remontin aikana, Finavian apulaisjohtaja Heini Noronen-Juhola kertoo.
Peruskorjaus ei vaikuta merkittävästi kesän liikennevolyymeihin. Mannertenvälinen laajarunkoliikenne ja Euroopan suurimmat volyymireitit operoidaan korjaustöiden aikana normaalisti.
Mahdolliset aikataulumuutokset koskevat pääosin matkustajamääriltään pienimpiä reittejä.
Työt käynnissä toukokuusta elokuuhun
Peruskorjaus käynnistyy toukokuun alussa. Remontin kesto on noin 12 viikkoa ja sen arvioidaan valmistuvan elokuun 2015 alussa.
– Peruskorjaus ei tarkoita vain sitä, että kiitotien asfaltti uusitaan. Yli kolmen kilometrin pituisen kiitotien alla on valtava määrä esimerkiksi sähkö- ja telekaapeleita, jotka on otettava huomioon. Pelkästään valaisimia on remontoitavalla alueella lähes 2000, ja kaapelointitöitä on tulossa noin 30 kilometrin edestä, Noronen-Juhola kertoo.
Remontin syy, turvallisen lentoliikenteen takaaminen, tukee Finavian perustehtävää.
– Kaiken toimintamme ytimessä on ilmailun ensiluokkainen turvallisuus. Kiitotiehen kohdistuu valtava kuormitus, ja siksi sen rakenteiden on oltava aivan toista luokkaa kuin esimerkiksi moottoriteiden, Noronen-Juhola sanoo.
Finavia kunnostaa myös muiden lentoasemiensa kiitoteitä. Kesällä 2014 remontoitiin Ivalon lentoaseman kiitotie. Kesällä 2015 vuorossa ovat Vaasan ja Kittilän kiitoteiden kunnostustyöt.
Muutoksia lentomelun suuntautumiseen
Lentokoneiden nousu- ja laskeutumissuunnat poikkeavat peruskorjauksen aikana normaalista. Tämä tuo muutoksia kesän ajan lentokonemelun suuntautumiseen.
Lentomelu lisääntyy remontin aikana erityisesti Pohjois-Helsingin alueella sekä Keravan suunnassa, erityisesti Keravan keskustan alueella. Lentomelu vähenee touko-kesäkuussa Nurmijärven suunnassa.
Finavia tiedottaa kiitotien peruskorjauksen etenemisestä ja sen mahdollisista vaikutuksista verkkosivuillaan.
Helsinki-Vantaan laajennus käynnissä
Finavia on käynnistänyt Helsinki-Vantaalla yli 900 miljoonan euron kehitysohjelman. Investoinnin tarkoituksena on kasvattaa lentoaseman vaihtoliikennekapasiteettia ja valmistaa lentoasemaa palvelemaan 20 miljoonaa vuosittaista matkustajaa vuonna 2020.
Tänä vuonna lentoasemalla käynnissä on pääosin laajennukseen valmistelevia töitä. Varsinainen terminaalilaajennus alkaa arviolta vuoden 2016 aikana.
Finavian toteuttamat lentoasemainvestoinnit synnyttivät vuonna 2014 yhteensä 287 henkilötyövuotta 93 prosentin kotimaisuusasteella.
remontoi Helsinki-Vantaan pääkiitotien
Toukokuussa käynnistyvä kiitotie 1:n peruskorjaus supistaa lentoaseman kiitotiekapasiteettia kolmeksi kuukaudeksi, mutta ei vaikuta merkittävästi kesän liikennevolyymeihin. Suurinvestointi on osa Finavian mittavaa investointiohjelmaa, jolla kehitetään Suomen lentoasemaverkoston kilpailukykyä.
Kiitotie 04R-22L, tutummin kiitotie 1, on Helsinki-Vantaan ensimmäinen kiitotie. Se otettiin käyttöön lentoaseman avajaisten yhteydessä vuonna 1952. Helsinki-Vantaalla on vuorokaudessa keskimäärin 550 operaatiota eli nousua tai laskua, joten kiitotie on kansainvälisestikin mitattuna vilkkaassa käytössä.
Kolme kuukautta kestävän peruskorjauksen aikana lentoasemalla on käytössä kaksi kiitotietä normaalin kolmen sijaan. Tämä supistaa saapuvan iltapäiväliikenteen kapasiteettia noin 30 prosentilla.
– Olemme suunnitelleet kesän aikatauluja ja ratkaisuja mahdollisiin muutoksiin yhdessä lentoyhtiöiden kanssa viime syksystä lähtien. Takana on lukuisia analyysejä siitä, miten saamme lentoliikenteen toimimaan mahdollisimman sujuvasti myös remontin aikana, Finavian apulaisjohtaja Heini Noronen-Juhola kertoo.
Peruskorjaus ei vaikuta merkittävästi kesän liikennevolyymeihin. Mannertenvälinen laajarunkoliikenne ja Euroopan suurimmat volyymireitit operoidaan korjaustöiden aikana normaalisti.
Mahdolliset aikataulumuutokset koskevat pääosin matkustajamääriltään pienimpiä reittejä.
Työt käynnissä toukokuusta elokuuhun
Peruskorjaus käynnistyy toukokuun alussa. Remontin kesto on noin 12 viikkoa ja sen arvioidaan valmistuvan elokuun 2015 alussa.
– Peruskorjaus ei tarkoita vain sitä, että kiitotien asfaltti uusitaan. Yli kolmen kilometrin pituisen kiitotien alla on valtava määrä esimerkiksi sähkö- ja telekaapeleita, jotka on otettava huomioon. Pelkästään valaisimia on remontoitavalla alueella lähes 2000, ja kaapelointitöitä on tulossa noin 30 kilometrin edestä, Noronen-Juhola kertoo.
Remontin syy, turvallisen lentoliikenteen takaaminen, tukee Finavian perustehtävää.
– Kaiken toimintamme ytimessä on ilmailun ensiluokkainen turvallisuus. Kiitotiehen kohdistuu valtava kuormitus, ja siksi sen rakenteiden on oltava aivan toista luokkaa kuin esimerkiksi moottoriteiden, Noronen-Juhola sanoo.
Finavia kunnostaa myös muiden lentoasemiensa kiitoteitä. Kesällä 2014 remontoitiin Ivalon lentoaseman kiitotie. Kesällä 2015 vuorossa ovat Vaasan ja Kittilän kiitoteiden kunnostustyöt.
Muutoksia lentomelun suuntautumiseen
Lentokoneiden nousu- ja laskeutumissuunnat poikkeavat peruskorjauksen aikana normaalista. Tämä tuo muutoksia kesän ajan lentokonemelun suuntautumiseen.
Lentomelu lisääntyy remontin aikana erityisesti Pohjois-Helsingin alueella sekä Keravan suunnassa, erityisesti Keravan keskustan alueella. Lentomelu vähenee touko-kesäkuussa Nurmijärven suunnassa.
Finavia tiedottaa kiitotien peruskorjauksen etenemisestä ja sen mahdollisista vaikutuksista verkkosivuillaan.