Menu
MATKAVIIKKO
  • Etusivu
  • Mediatiedot
  • Tietoa meistä
MATKAVIIKKO

Finavia varautuu talveen ja vahvistaa lumiosaamista lentoasemillaan

Posted on 4.12.201317.1.2019 by Eero Havia

Kotimaassa kehitettyä ja valmistettua lumikalustoa lentoasemille 12,4 miljoonalla eurolla

Finavia varautuu lumentuloon lentoasemillaan vahvistamalla lumiosaamiseen liittyvää konekalustoaan. Yhtiö on investoinut tänä ja viime vuonna uuteen lumikalustoon noin 12,5 miljoonaa euroa.

Uusia hinattavia harjapuhallinyksiköitä on hankittu verkostolentoasemille yhteensä kymmenen: kaksi Ivaloon ja Vaasaan, kolme Turkuun ja Kuopioon. Lisäksi Helsinki-Vantaalle saadaan kuusi harjapuhallinajoneuvoa sekä ajettava lumilinko. Konekalustohankintojen lisäksi kiitotieolosuhteiden seurantaan on hankittu uutta teknologiaa hyödyntävää anturitekniikkaa.

”Lentoasemien lumiosaaminen luo edellytykset ympärivuotiselle lentoliikenteelle Suomessa. Finavia haluaa varmistaa, että lentoasemien toimintakyky lumiolosuhteissa säilyy kansainvälisesti kärkitasolla. Lentoasemiemme toiminnan ja sitä kautta lentoliikenteen mahdollistaminen erilaisissa keliolosuhteissa on Finavian asiakaspalvelun kulmakiviä, sillä lentomatkustajat ja lentoyhtiöt odottavat lentoliikenteeltä monia muita liikennemuotoja suurempaa toimintavarmuutta myös vaativissa sääoloissa”, sanoo tekninen johtaja Henri Hansson Finaviasta.

”Ajettavat harjapuhallinajoneuvot ja kuorma-autolla vedettävät harjapuhallinyksiköt, lumilingot, kitkanmittauslaiteet sekä liukkaudentorjunta-aineiden levittimet ovat keskeinen osa Finavian strategista konekalustoa, jota on käytössä kaikilla Suomen 25 lentoasemalla. Tehokkaalla kalustolla saadaan pidettyä kiitotiet turvallisina ja ympäristövaikutukset mahdollisimman pieninä”, jatkaa Hansson.

Finavian tilaamien uusien harjapuhaltimien toimittaja on kotimainen Pajakulma Oy, joka jatkaa Vammaksen toimintaa Suomessa. ”Olemme kehittäneet konetoimittajan kanssa lumiosaamista tiiviissä yhteistyössä jo vuosia, joten on erittäin hyvä, että kotimainen toimittaja myös menestyi kilpailutuksessa. Näin lentoasemille tehtävät isot investoinnit tukevat myös työllisyyttä Suomessa”, Hansson toteaa.

Finavian konekaluston mitoitusikä on 20 vuotta, mutta hyvällä huollolla yksittäisten koneiden käyttöikä on pidempi. Konekalustoa kierrätetään lentoasemaverkostossa, sillä käyttöiältään vanhemmat koneet toimivat hyvin vähäliikenteisemmillä kentillä, joilla käyttötunnit ovat vähäisempiä.

Lumettomuuden ja muut sujuvat olosuhteet turvataan tehokkaan konekaluston lisäksi vuosien aikana hiottujen toimintamenetelmien avulla. Esimerkiksi Helsinki-Vantaan kunnossapidolla on yli 20 ennakkoon suunniteltua ja harjoiteltua toimintamallia, joita sovelletaan yhteistyössä lennonjohdon kanssa keliolosuhteiden mukaan. Sään ja kelin muutosten hallinta perustuu pitkäaikaiseen prosessi- ja tuotekehitykseen, jossa mm. säätietojen ja -mallien hyödyntäminen eri teknologioilla antaa vahvan taustan suunnitteluun ja operatiiviseen toimintaan. Finavia on saanut useina talvina runsaasti kansainvälistä huomiota Helsinki-Vantaan lentoaseman toimintavarmuudesta vaativissa lumiolosuhteissa. Lumiosaaminen on kansainvälisesti huipputasolla myös muilla Finavian ylläpitämillä lentoasemilla.

Vastaa Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Uusimmat artikkelit

  • Espanjalaisen ruokakulttuurin päivää vietettiin Helsingissä 7.6.2025
  • Viking Line konseptoi maailman suurimman sähköisen matkustaja-autolautan 7.6.2025
  • Lentoliikennettä riivaavat lakot horjuttavat suomalaista matkailualaa 6.6.2025
  • Kysyntä talven Alppi-matkoille vahvaa 6.6.2025
  • Da Vinci Genius -näyttely Tallinnan Telliskivessä on upea interaktiivinen elämys 5.6.2025

Arkistot

Kategoriat

  • Kotimaan matkailu
  • Laivaliikenne
  • Lentoliikenne
  • Liikematkustus
  • Majoitus
  • Matkamessut
  • Muut aiheet
  • SMAL
  • Vapaa-ajan matkailu

Yhteistyössä:

FBTA
© 2025 Matkaviikko Kustannus