Terminaali 2:n laajentaminen on osa miljardin euroninvestointiohjelmaa.
Helsinki-Vantaan lentoasema uudistuu ja muuttuu yhden vuoden 2019 aikana enemmän kuin koskaan aikaisemmin. Tammikuussa laajennustöiden painopiste siirtyy terminaali 2:n edustalle. Rakentaminen vaikuttaa liikennejärjestelyihin ja matkustajien liikkumiseen.
”Ensi vuonna saamme valmiiksi kaikki Helsinki-Vantaan kaukoliikennettä palvelevat laajennukset. Avaraa ja viihtyisää tilaa, uusia palveluja ja nykyaikaista infrastruktuuria otetaan käyttöön runsain mitoin. Samalla investointiohjelmamme painopiste siirtyy kaukoliikenteen kapasiteetin kasvattamisesta terminaali 2:n laajentamiseen”, sanoo Finavian tekninen johtaja Henri Hansson.
Tammikuussa Helsinki-Vantaalla alkaa kehitysohjelman näkyvin vaihe, kun lentoaseman lähtöselvitys- ja tuloaulat sekä julkisen liikenteen järjestelyt myllerretään uusiksi. Terminaali 2:n eteen valmistuu 2020-luvun alussa täysin uudenlainen lentomatkustajia palveleva alue.
”Rakennamme uudisosan lähtöselvitystä, turvatarkastusta, matkatavaroiden luovutusta ja matkustajien vastaanottamista varten. Terminaali 2:n nykyiset lähtö- ja tuloaulat muuttuvat täydellisen muodonmuutoksen jälkeen porttialueeksi. Lentoasemalle saadaan runsaasti lisää matkustajatilaa ja mahdollisuuksia kehittää palvelutarjontaa entistä monipuolisemmaksi”, Hansson kertoo.
Matkustajia odottaa tulevaisuudessa hulppea ja arkkitehtonisesti upea lentoasema. ”Ennen kuin kaikki on valmista, tiedossa on pölyä, melua ja muuta haittaa. Palvelut vaihtavat paikkaa, kulkureitit muuttuvat, kävelymatkat pitenevät ja auton joutuu paikoittamaan nykyistä kauemmas”, kuvailee Hansson seuraavien parin-kolmen vuoden koettelemuksia.
Hän painottaa, että Finavia tekee parhaansa, jotta asiakaskokemus olisi mahdollisimman hyvä suurenluokan rakennustöistä huolimatta. Työmaaliikenteen suunnitteluun, liikennejärjestelyjen sujuvuuteen ja viestintään panostetaan. Esimerkiksi matkustajien opastukseen on palkattu 15 henkilöä lisää.
Ensimmäisenä muuttuvat omalla autolla liikkuvien pysäköintijärjestelyt. Kolmekymppinen, yli seitsemän miljoonaa autoa palvellut pysäköintihalli P2/P1 puretaan Helsinki-Vantaan uuden sisäänkäynnin tieltä. Halli suljetaan 7. tammikuuta, jonka jälkeen lentoasemalla asioivia autoilijoita palvelevat parkkihallit P3 ja P5 sekä ulkoalue P4. Myös terminaali 1:n ja 2:n edustalla sijainneet pikaparkkialueet siirtyvät pysäköintihalli P3:een. Pysäköintialueiden ja terminaalin välillä pääsee liikkumaan Finavian ilmaisella parkkibussilla.
Finavia on valmistautunut parkkihallin purkuun jo etukäteen ja on laajentanut P5-pysäköintihallia vuonna 2016. Tuolloin lentoasemalle saatiin 3 000 parkkipaikka lisää. ”Terminaali 2:n laajennukseen kuuluu myös uuden parkkitalon rakentaminen. Se valmistuu parin vuoden kuluttua”, Hansson sanoo.
Seuraava isompi muutos tapahtuu keväällä, jolloin taksi- ja bussiasemat siirtyvät ja liikennejärjestelyt muuttuvat. Niistä Finavia tiedottaa tarkemmin vuoden 2019 puolella.
Nämä ohjeet matkustajien on hyvä muistaa: Muutoksia on luvassa kuukausittain, jopa viikoittain. Ennen lentoasemalle tuloa on hyvä tarkistaa Helsinki-Vantaan ajankohtaiset kuulumiset Finavian verkkosivuilta. Kentälle on nyt syytä tulla ajoissa. Aikaa on varattava riittävästi terminaaliin ja koneeseen siirtymiseen. Omalla autolla lentoasemalle tulevien kannattaa varata pysäköinti etukäteen, jotta varmasti saa haluamansa paikan.
Terminaali 2:n laajentaminen on osa Finavian miljardin euron investointiohjelmaa, jonka tavoitteena on vahvistaa Helsinki-Vantaan asemaa merkittävänä eurooppalaisena lentokenttänä sekä valmistautua palvelemaan 30 miljoonaa matkustajaa.
Pysäköintihalli valmistuu vuonna 2020, uudisrakennus vuonna 2021 ja muutostyöt vuonna 2022.Rakennustöiden allianssin muodostavat Finavia, SRV sekä laajennuksen suunnitteluryhmä Arkkitehtitoimisto ALA Oy, Arkkitehtitoimisto HKP Oy ja Ramboll Finland Oy. Hanke on osittain Euroopan Unionin rahoittama. (EH)