MD-11-koneista luovutaan, tilalle A330/340 -koneita 2010 mennessä ja A350-koneita vuodesta 2014 alkaen
Finnair korvaa nykyisen Boeing MD-11 -kaukoliikenteen laivastonsa Airbus A340- ja A330-laajarunkokoneilla vuoteen 2010 mennessä. Yhtiö hankkii jo tilattujen A340-koneiden lisäksi seitsemän Airbus-laajarunkokonetta vuosina 200910. Lisäksi käytettävissä on joulukuussa 2005 tehdyt neljä tilausvarausta. Uusi sopimus mahdollistaa joustavan valinnan joko A340- tai A330 mallien välillä. Ohjelmalla voidaan kasvattaa Finnairin kaukoliikennelaivasto 15 koneeseen vuoden 2010 loppuun mennessä.
Hankintaohjelma on Finnairin kannalta joustava niin konemallin kuin lukumääränkin suhteen. Pystymme optimoimaan laivastomme kysynnän kasvutahdin mukaan ja varmistamme Aasian kasvumme kilpailukykyisellä kalustolla, toimitusjohtaja Jukka Hienonen sanoo.
Sekä nelimoottorisessa A340- että kaksimoottorisessa A330-koneessa on noin 270 paikkaa, mutta A340-koneen kantama suurella rahtikuormalla on pidempi.
A330-kone on hankintahinnaltaan ja käyttökustannuksiltaan isoveljeänsä edullisempi. Voimme käyttää sitä taloudellisesti esimerkiksi lyhyemmillä Intian-reiteillä tai vastaavasti pidemmillä Aasian-reiteillä, joilla rahtikysyntä ei edellytä A340-konetta, Hienonen perustelee.
Vuodesta 2014 alkaen Finnair aloittaa myös uuden teknologian, A350XWB-koneiden hankinnan. Vuoden 2005 joulukuussa Finnair tilasi yhdeksän uutta Airbus-laajarunkokonetta ja teki neljä tilausvarausta. Nyt A350-koneita tilattiin vielä kaksi lisää, jolloin A350XWB-koneiden enimmäismäärä on 15. Kaikkiin A350-koneisiin asennetaan Rolls-Royce Trent XWB -moottorit.
Finnairin alkuperäisen tilauspäätöksen jälkeen Airbus ilmoitti uudistavansa A350-konetyypin suunnittelun, mikä viivästyttää konetyypin käyttöönottoa siten, että Finnairin ensimmäiset A350-koneet saadaan alkuvuonna 2014.
Uudelleen suunniteltu A350XWB-lentokone tulee valmistuessaan olemaan alun perin suunniteltua mallia taloudellisempi ja suorituskykyisempi, Hienonen toteaa.
Finnairin aiemmin tilaamat neljä Airbus A340-mallin konetta toimitetaan vuosina 200708. Laajarunkokoneiden hankintaohjelman ehdoissa on otettu huomioon A350-koneen tuotantoaikataulun viivästyminen. Vahvistettujen konetilausten kokonaisarvo on yhteensä noin kaksi miljardia euroa.
Tehdyillä tilauksilla nopeutetaan kalustouudistusta. Nykyiset seitsemän Boeing MD-11 -konetta poistuvat Finnairin riveistä vuosina 200810. Sen jälkeen yhtiön kaukoliikennelaivasto koostuu pelkästään Airbus A340- ja A330-koneista, mikä yhdenmukaistaa kaukoliikennelaivaston Euroopan-laivaston A320-koneperheen kanssa.
Uudistus parantaa merkittävästi sekä kannattavuutta että ympäristötehokkuutta. Lentäminen modernilla kalustolla on parasta ympäristötyötä, jota lentoyhtiö voi tehdä, Hienonen sanoo.(EH)