Työtaistelutoimet vaikuttavat Finnairin yhteistyösopimukseen
Finnair aloittaa lentäjiään koskevat muutosneuvottelut, joissa keskustellaan henkilöstövähennystarpeesta, joka voi seurata, jos käynnissä olevat Suomen Liikennelentäjäliiton (SLL) työtaistelutoimet johtavat muutoksiin Finnairin yhteistyösopimuksessa.
Helmikuun 12. päivä.2025 alkavissa muutosneuvotteluissa käsitellään mahdollisia irtisanomisia ja mahdollisia toistaiseksi voimassa olevia lomautuksia, jotka koskisivat noin 90 kaukoliikennelentäjää. Neuvotteluissa keskustellaan myös suunnitelmasta viedä vakiintunut varallaolokäytäntö kaikkien Finnairin lentäjien työsopimuksiin, koska SLL on ilmoittanut haluttomuutensa sopia varallaolosta kollektiivisesti työehtosopimuksessa.
Finnair on vuokrannut kaksi A330-konettaan miehistöineen yhteistyökumppanilleen, ja Finnairin lentäjät lentävät näillä koneilla lentoja Bangkokista ja Singaporesta Sydneyyn. Yhteistyöllä Finnair on saanut A330-koneitaan tuottavaan käyttöön ja töitä noin 90 lentäjälle. Venäjän ilmatilan ollessa kiinni A330-koneille ei ole riittävästi käyttöä Finnairin omassa verkostossa.
SLL on nyt laajentanut työtaistelutoimia koskemaan tälle yhteistyölle kriittisiä Bangkokin- ja Singaporen-lentoja sekä yhteistyökumppanille operoitavia Sydneyn-lentoja. Finnair on aloittanut keskustelut yhteistyökumppaninsa kanssa yhteistyösopimuksen tulevaisuuden vaihtoehdoista. Koska Finnair ei lentäjien työtaistelutoimien vuoksi pysty operoimaan yhteistyölentoja luotettavasti, on yhtenä vaihtoehtona sopimuksen päättyminen. Tällä olisi suora vaikutus Finnairin lentäjille tarjolla olevan työn määrään. Yhteistyö työllistää Finnairissa noin 90 lentäjää, joista puolet on kapteeneja. Finnairissa on yhteensä noin 1 000 lentäjää.
”On surullista, että SLL:n pitkittynyt työtaistelu on johtanut tilanteeseen, jossa joudumme käynnistämään muutosneuvottelut. Tämä päivä on raskas meille kaikille Finnairissa”, sanoo Finnairin henkilöstöjohtaja Kaisa Aalto-Luoto. ”Emme ole aiemmin joutuneet vähentämään lentäjien määrää tuotannollisista syistä. Koneiden ulosvuokrauksella olemme onnistuneet tarjoamaan työtä kaikille lentäjillemme myös Venäjän ilmatilan sulun muutettua toimintaympäristömme perusteellisesti.”
Muutosneuvotteluissa keskustellaan myös varallaolon sisällyttämistä työsopimuksiin, sillä SLL on työehtosopimusneuvotteluissa esittänyt, että varallaolon tulisi perustua vapaaehtoisuuteen, ja ilmaissut haluttomuutensa sopia siitä kollektiivisesti. Varallaolosta on kuitenkin vuosikymmenten ajan sovittu Paltan ja Suomen Liikennelentäjäliitto ry:n (SLL) välisessä työehtosopimuksessa niin, että malli on kollektiivisesti koskenut kaikkia Finnairin lentäjiä. Varallaolossa lentäjille suunnitellaan työvuorolistalle varallaoloa, josta lähdetään tarvittaessa työvuoroon korvaamaan esimerkiksi sairastuneen lentäjän työvuoro. Varallaolokäytäntö on olennainen osa kaikkien lentoyhtiöiden toimintaa ja lentojen luotettavan operoinnin turvaamista.
”Varallaolo on alalla vakiintunut käytäntö, ja uskon, että jokainen Finnairin lentäjä tunnistaa sen osaksi työtään. Kun SLL ei halua sopia tästä vuosikymmeniä käytössä olleesta käytännöstä, valmistelemme nyt varallaolon viemistä kaikkien lentäjien työsopimuksiin turvataksemme operatiivisen toimintamme”, Aalto-Luoto sanoo.
Koska varallaolokäytännön lisääminen työsopimukseen muuttaa työn ehtoja olennaisesti, asiasta keskustellaan yhteistoimintalain mukaisissa irtisanomisperusteisissa muutosneuvotteluissa. Irtisanomiset voivat olla mahdollisia tilanteessa, jossa työntekijä ei ottaisi vastaan uutta työsopimusta. Käytännössä varallaolon sisällyttäminen työsopimuksiin ei muuttaisi lentäjien työtä mitenkään nykyisestä mallista.
Suomen Liikennelentäjäliitto ry:n ja Palvelualojen työnantaja Palta ry:n välisiä Finnairin lentäjiä koskevia työehtosopimusneuvotteluita on käyty nyt yli viiden kuukauden ajan ja valtakunnansovittelijan johdolla jo marraskuusta lähtien. Neuvottelut eivät ole tuottaneet tuloksia, vaan SLL on hylännyt useita sovintoesityksiä, jotka työnantajapuoli olisi hyväksynyt. Työnantajapuolen tavoitteena eivät ole säästöt, vaan tasapainoiset ratkaisut, jotka huomioivat Finnairin toimintaympäristön, kilpailukyvyn sekä myös lentäjille tärkeät kehitysaiheet.
Lähde: Finnair Oyj