Finnair lisää uusiutuvan lentopolttoaineen käyttöä osana tavoitettaan vähentää lentämisen hiilidioksidipäästöjä. Finnair on ostanut 750 tonnia uusiutuvaa lentopolttoainetta kumppaniltaan Nesteeltä käytettäväksi Helsinki-Vantaalta lähtevillä lennoilla. Myös Finnairin asiakkaat ovat mukana lentämisen hiilidioksidipäästöjen vähentämisessä: pieni osa jokaisen lentolipun hinnasta ohjataan uusiutuvan lentopolttoaineen käytön kustannuksiin.
Uusiutuva lentopolttoaine (SAF) on yksi tärkeimmistä työkaluista lentämisen päästöjen vähentämiseksi lähivuosina. Nesteen Finnairille toimittamalla Neste MY Uusiutuvalla Lentopolttoaineella voidaan vähentää kasvihuonekaasupäästöjä jopa 80 %* polttoaineen koko elinkaaren aikana fossiilisen lentopolttoaineen käyttöön verrattuna. Yhteensä Finnairin nyt hankkima erä vähentää kasvihuonekaasupäästöjä koko elinkaarensa ajalta noin 1770 tonnia. Finnairin hankkima 750 tonnia uusiutuvaa lentopolttoainetta vastaa puhtaassa muodossa, 100 %:na käytettynä noin 400 lentoa Helsingistä Tukholmaan. Tämä on toistaiseksi Finnairin suurin yksittäinen uusiutuvan lentopolttoaineen hankintaerä.
”Finnair täyttää tänä vuonna 100 vuotta. Lentämisen päästöjen vähentäminen on välttämätön osa kestävää tulevaisuutta. Uusiutuva lentopolttoaine on yksi lähivuosien tärkeimmistä työkaluista lentämisen päästöjen vähentämiseen. Otamme tähän myös asiakkaat mukaan ja pieni osa jokaisesta myydystä lentolipusta menee uusiutuvan lentopolttoaineen kustannuksiin”, kertoo Finnairin vastuullisuusjohtaja Eveliina Huurre. ”Asiakkaamme voivat lisäksi käyttää päästöhyvityspalveluamme, jossa he voivat tehdä lentämisen päästöjä suoraan vähentävän uusiutuvan lentopolttoaineen ostoja sekä kompensoida päästöjä.”
”Finnair oli yksi ensimmäisistä lentoyhtiöistä, jotka käyttivät Neste MY Uusiutuvaa Lentopolttoainetta. Olemme tehneet pitkään yhteistyötä ja odotan innolla, että voimme tukea Finnairia kestävän kehityksen tavoitteiden saavuttamisessa. Uusiutuva lentopolttoaine on tällä hetkellä tehokkain käytettävissä oleva työkalu lentomatkustuksen päästöjen vähentämiseen. On hienoa nähdä Finnairin tekevän aloitteen vapaaehtoisesti uusiutuvan lentopolttoaineen ostamisesta osana kestävän kehityksen sitoumuksiaan ja lisäävät asiakkaidensa tietoisuutta siitä, miten he voivat olla mukana luomassa myös lentoliikenteelle kestävämpää tulevaisuutta”, sanoo Nesteen Renewable Aviation -liiketoimintayksikön Euroopan johtaja Jonathan Wood.
Uusiutuvan lentopolttoaineen käytön lisääminen lisää lentoyhtiön kustannuksia, sillä uusiutuva lentopolttoaine on selvästi fossiilista polttoainetta kalliimpaa. Finnair valmistautuu jo nyt tähän ohjaamalla pienen osan jokaisesta myydystä lentolipusta, noin 20 senttiä per lippu, uusiutuvan lentopolttoaineen kustannuksiin. Tulevaisuudessa tämä osuus voi olla enemmän, kun lentämiselle asetetut käyttövelvoitteet lisäävät uusiutuvan lentopolttoaineen käyttöä.
Finnair kannustaa asiakkaitaan myös vähentämään lentojensa hiilidioksidikuormaa omilla toimilla: Finnair on keväästä 2022 lähtien tarjonnut asiakkailleen mahdollisuuden hyvittää lentämisen päästöjä yhdistämällä uusiutuvia lentopolttoaineita ja sertifioituja päästövähennysprojekteja. Palvelu toimii Finnairin yhteistyökumppanin Chooosen sivustolla.
Uusiutuva lentopolttoaine
Uusiutuva lentopolttoaine tarjoaa kestävämmän vaihtoehdon perinteiselle, fossiilipohjaiselle lentopolttoaineelle. Neste MY Uusiutuva Lentopolttoaine valmistetaan vastuullisesti hankituista 100-prosenttisesti uusiutuvista jätteistä ja tähteistä, kuten käytetystä paistorasvasta ja eläinrasvajätteestä. Uusiutuva lentopolttoaine toimitetaan Helsinki-Vantaan lentokentälle alkuvuodesta 2023. Finnair on mukana oneworld-allianssin pyrkimyksessä käyttää 10 % uusiutuvaa lentopolttoainetta vuoteen 2030 mennessä ja osallistuu myös oneworldin yhteishankintoihin vuosina 2025–2032. Uusiutuvan lentopolttoaineen käyttöä lisää myös tuleva EU:n asettama uusiutuvan lentopolttoaineen käyttövelvoite.
*) Puhtaassa muodossa käytettynä uusiutuva lentopolttoaine voi vähentää kasvihuonekaasupäästöjä jopa 80 % polttoaineen koko elinkaaren aikana fossiilisen lentopolttoaineen käyttöön verrattuna. Laskettu vakiintuneilla elinkaariarvioinnin menetelmillä (esim. CORSIA).