Aasian liikennettä lisätään
Finnairin Aasian liikenne on täysin toipunut viime kevään ja kesän mm. sars-takaiskuista. Osoituksena tästä yhtiö on ilmoittanut hankkivansa kuudennen laajarunkoisen pitkänmatkan linjurin. Sopimus MD-11 koneen vuokraamisesta on solmittu Boeing Capital Corporationin kanssa. Lisäkone tulee Finnairin käyttöön loppukeväästä 2004.
Kesäkuun 2004 alusta uuden koneen kapasiteetti hyödynnetään lisäämällä vuorotiheyttä Finnairin nykyisiin Aasian kohteisiin.
”Alkuvuodesta 2003 Finnairin laivastoon lisättiin viides MD-11 -kone. Nyt uuden tulevan kuudennen koneen myötä meillä on ensi kesänä 50 % enemmän kapasiteettia kuin vuoden 2003 alussa”, kertoo Finnairin reittiliikenteen johtaja Henrik Arle.
Finnair lentää tällä hetkellä yli kaksikymmentä viikkovuoroa Aasian kohteisiin. Jo maaliskuussa Pekingin liikenne lisätään viidestä kuuteen vuoroon viikossa ja kesäkuun alusta Peking operoidaan päivittäin. Muut Aasian kohteet ovat Bangkok päivittäin sekä Hongkong, Osaka, Tokio, Shanghai ja Singapore.
Kysyntä Finnairin Aasian-reiteillä on kasvanut menneen syksyn mittaan lähes 40 % viime vuoden syksystä. Ko. reittien matkustajista valtaosa on aasialaisia.
Lisääntyvä Aasian-liikenne kasvattaa myös Euroopan reittien matkustajamääriä. Vielä viime kesänä Finnairin näkymät Aasiassa olivat sen verran epävarmat, että yhtiö päätti avata päinvastaisella Atlantin suunnalla talviliikenteen Miamiin laajarunkokaluston työtilanteen varmistamiseksi.
MD-11-koneessa on runsaat 280 istuinta, joista 42 bisnesluokassa. (EH)