”Saamme kaiken aikaa matkustamohenkilökuntaa töihin”
Finnair olisi valmis hyväksymään Suomen Lentoemäntä- ja Stuerttiyhdistyksen SLSY:n matkustamotyötä koskevan yleissitovan työehtosopimuksen.
”Toimialalle on tehty yleissitova työehtosopimus vuonna 2006, mutta mihinkään Suomessa kotipaikkaansa pitävään lentoyhtiöön sitä ei sovelleta. Finnairilla ja Blue 1 -lentoyhtiöllä on lisäksi erillispöytäkirjat, joilla sovitaan yhtiökohtaiset erityisehdot. Nämä ehdot nostavat kustannuksia kymmeniä prosentteja”, Finnairin henkilöstöjohtaja Manne Tiensuu sanoo.
Finnairin lisäehtojen mukainen kustannustaso on noin 20 prosenttia korkeampi kuin Blue1-yhtiöllä.
”Blue1 -lentoyhtiö on päässyt tänään sopimukseen, jollaiseen me laittaisimme mieluusti oman nimemme alle. En ole millään toimialalla nähnyt tällä tavalla yhtiöitä eriarvoiseen asemaan asettavia lisäehtoja”, syyskuussa Finnairissa aloittanut Tiensuu toteaa.
Finnairin työehtojen lisäpöytäkirjasta joudutaan neuvottelemaan erikseen.
”Toistaiseksi meillä ei ole näköpiirissä neuvottelujen jatkuminen. Onneksi saamme kaiken aikaa lisää matkustamohenkilökuntaa töihin, joten voimme vähin erin lisätä lentojamme. Tänään olemme pystyneet hoitamaan jo 40 prosenttia matkustajista.”
(EH)