Korvaukset käsitellään kuitenkin yksilöllisesti
Finnair, Kuluttajavirasto ja TraFi ovat yhdessä linjanneet periaatteet, joilla Finnair hyvittää tuhkapilven pysäyttämän lentoliikenteen aiheuttamia ylimääräisiä kuluja asiakkailleen.
Hyvityksen piiriin kuuluvat yöpymiskustannukset kunkin maan hintatason mukaisesti sekä ateria- ja puhelinkustannukset kiinteämääräisinä. Myös kohtuulliset uudelleenreitityksestä tai kotiuttamisesta aiheutuneet kustannukset hyvitetään. Hyvitystä varten tarvitaan alkuperäiset kulutositteet, kerrotaan Finnairista.
”On erittäin hyvä, että olemme löytäneet tähän tapaukseen ratkaisun, joka on kohtuullinen sekä asiakkaiden että lentoyhtiön kannalta. EU lainsäädäntöä tulee tarkentaa, jotta se on yksiselitteisempi rajausten osalta sekä suhteessa palvelusta maksettuun hintaan. Mikään yhtiö ei ole antanut eikä voikaan antaa avointa sekkiä korvausten maksamisessa tällaisissa poikkeuksellisissa tilanteissa”, Finnairin viestintäjohtaja Christer Haglund toteaa.
Jokainen hakemus käsitellään yksilöllisesti. Finnair on vastaanottanut vajaata 5 000 matkustajaa koskevat korvaushakemukset, joista noin puolet on jo hoidettu. Lentolipuista on maksettu rahat takaisin vajaalle 20 000 asiakkaalle.
Finnairille aiheutui viikon mittaisesta liikenteen pysähtymisestä runsaan 20 miljoonan euron tappiot. (EH)